Sådan lægger du en plan, der gør din virksomhed stærkere i 2025

20. december 2024
3 minutters læsetid
I usikre tider er en klar strategi afgørende.  Men det kan være svært at holde fast i strategien, når kriserne står i kø. Det kan få flere virksomheder til at nedprioritere for eksempel ESG...
Del
Indholdsfortegnelse

I usikre tider er en klar strategi afgørende. 

Men det kan være svært at holde fast i strategien, når kriserne står i kø. Det kan få flere virksomheder til at nedprioritere for eksempel ESG og CSR i en periode. Men det betyder bare, at når kriserne slutter – og det skal de nok gøre, selvom det måske ikke føles sådan lige nu – så er de virksomheder bagud i forhold til de krav omverden og medarbejderne stiller.

For at overleve krisen, har de sænket sandsynligheden for overlevelse på lang sigt.

Du kan sige, de har tisset i bukserne for at holde varmen.

Men heldigvis er der én simpel ting, du som virksomhedsejer kan gøre, for at holde et vedvarende fokus på CSR og ESG selv i krisetider. 

Du kan lægge en plan. 

Og her er hvordan du gør det:

Sådan lægger og eksekverer du en holdbar plan i 4 enkle trin

1. Definér din virksomheds Must-Win Battles (MWB):

Identificer 2-3 absolutte nøgleområder, hvor I skal lykkes. Du kan kalde dem delmål eller Must-Win Battles. Mere end 3 reducerer chancen for succes.

Eksempler på MWB’er: 

  1. Implementer en brugbar ESG-strategi, så alle medarbejder ved, hvad den betyder for dem
  2. Skab en kulturændring, hvor bæredygtighed er en naturlig del af arbejdet
  3. Optimer og strømlin ESG-rapportering, så den lever op til nuværende (og kommende) krav

2. Lav en detaljeret plan:

Definér klare mål, og skab en fælles forståelse for, hvordan I måler succes. 

Involvér ledere og medarbejdere for at få deres input og give dem medejerskab af den nye plan og de konkrete delmål.

3. Test din plan med scenarier:

Find mulige ændringer i verden, der kan ødelægge din plan. Det kunne for eksempel være:

  • Krig eller uro i vigtige lande
  • Stigende råvarepriser
  • Politiske ændringer
  • Stigende inflation

Lav scenarier med de mulige ændringer, og test dem mod din plan. Arbejd maksimalt med en 3 måneders tidshorisont i dine scenarier.

4. Følg kontinuerligt op:

Sæt ugentlige møder i kalenderen, hvor I ser nærmere på, om I rent faktisk er ved at vinde de Must-Win Battles – eller om det er på tide at ændre strategi.

Stå stærkt i modvind

Krisetider er altså ikke en undskyldning for at droppe de langsigtede planer.

Faktisk er det netop i usikre tider, du har muligheden for at bevise, at din virksomhed er bæredygtig. At du er i stand til at tænke langsigtet, og er opmærksom på de mulige trusler, der kan true din virksomheds overlevelse.

Og med:

– 2-3 Must-Win Battles

– En detaljeret plan

– Mulige scenarier

– Opfølgning

Står din virksomhed stærkt – også i strid modvind.

Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider

Vil du være endnu bedre rustet til at styre din virksomhed sikkert igennem kriser? 

Download ‘Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider’ og få de 7 opmærksomhedsområder, der kan bringe din virksomhed sikkert igennem 2024 – og endda opbygge et endnu bedre fundament for fremtiden.