
Human Due Diligence
Kend virksomhedens menneskelige ressourcer før opkøb, investering og sammenlægning
Når du køber en virksomhed, investerer du ikke kun i bygninger, maskiner og kundekartotek. Du investerer også i de mennesker, som arbejder i den.
Derfor bør du lave en Human Due Diligence.
Nøjagtigt, som du laver due diligence på værdierne i virksomheden.
De 3 styrker ved Human Due Diligence:
- Du identificerer muligheder og risici forbundet med det menneskelige aspekt af virksomheden, du overvejer at opkøbe eller investere i
- Du kan træffe bedre og mere informerede beslutninger og mindske de negative konsekvenser ved opkøb og investering
- Du kan tidligt i sammenlægningen justere, hvordan forskellige teams af medarbejdere og ledere skal sammensættes, så de præsterer bedst muligt
Overvejer du et opkøb af en virksomhed?
Så har du ganske givet sat revisoren til at regne på, om opkøbet er en god forretning.
Du har sikkert også bedt advokaten tjekke, om der er skeletter i skabene.
Mens mange virksomheder kigger grundigt på de finansielle ressourcer i en virksomhed, de overvejer at opkøbe eller investere i…
Så kigger langt færre på det, som ofte er forskellen på en god forretning og en virkelig god forretning.
Nemlig: Medarbejderne og lederne.
Vi tilbyder at gennemføre en Human Due Diligence af den virksomhed, du overvejer at opkøbe, så du har det fulde billede over, hvad det er, du køber.
Hvad er Human Due Diligence?
Human Due Diligence hjælper købere, investorer og andre interessenter med at træffe informerede beslutninger i forhold til de medarbejdere og ledere, som følger med ved opkøb af en virksomhed.
Typisk kigger vi i forbindelse med Human Due Diligence på:
Organisationens struktur og ledelse
Vi gennemgår virksomhedens ledelsesteam, sammensætning, personligheder (inkl. mørke personlighedstræk), deres erfaring, kompetencer og ledelsesstil.
Vi vurderer også nøglemedarbejdere og deres vigtighed for virksomheden.
Medarbejderforhold og kultur
Vi evaluerer virksomhedens arbejdskultur, værdier, motivation og engagement blandt medarbejderne.
Det kan være i forhold til, trivsel, medarbejderudvikling og eventuelle problemer eller konflikter inden for organisationen.
Planlægning af arbejdsstyrken
Vi vurderer sammensætningen af medarbejdere i virksomheden ved at kigge på deres kompetencer, uddannelsesniveau og evne til at opfylde virksomhedens behov.
Det kan også inkludere eventuelle programmer for uddannelse og oplæring.
Potentielle indsatsområder
Vi kigger på, om der er entydighed i mål og retning i virksomheden, og om der er mulighed for effektivisering af processer.
Vi vurderer også, hvordan håndteringen af kunder og evner til eksekvering er i virksomheden.
Gennem Human Due Diligence får du identificeret potentielle risici som ledelsesproblemer, kulturelle konflikter eller høj omsætning af medarbejdere.
Alt sammen noget, som er afgørende for, hvor godt et køb du er ved at gøre.
Skal vi tage et (gratis og uforpligtende) møde om, hvordan Human Due Diligence kan hjælpe dig?
Der er særlige risici forbundet med de mørke personlighedstræk
Mørke personlighedstræk hos medarbejdere eller ledere er forbundet med dårlig kultur og arbejdsmiljø.
I værste fald kan det føre til skadelig opførsel som manipulation, dårlig kommunikation, lav moral og svindel.
Derfor kigger vi særligt efter de mørke personlighedstræk i forbindelse med Human Due Diligence.
Nogle af de mest almindelige mørke personlighedstræk er:
Machiavellianisme
Dette træk er forbundet med manipulation, udnyttelse af andre og fokus på personlig magt og succes uden hensyntagen til andres interesser og trivsel.
En leder eller medarbejder med høj grad af machiavellianisme kan skabe et giftigt arbejdsmiljø præget af mistillid og politiske spil.
Narcissisme
Personer med narcissistiske træk har en overdreven selvopfattelse og et behov for beundring og anerkendelse.
Det kan føre til egoistisk adfærd, manglende empati og en tendens til at udnytte og manipulere andre for personlig gevinst. Det kan skabe konflikter, underminere samarbejde og skade relationer på arbejdspladsen.
Psykopati
Psykopati er forbundet med en manglende evne til at føle empati eller medfølelse og en tendens til manipulativ og impulsiv adfærd.
Personer med psykopatiske træk kan være uansvarlige, uærlige og vise mangel på samvittighed. Dette kan skabe kaos, mistillid og risikofyldt adfærd i en virksomhed.
Sådan er processen for Human Due Diligence

1. Vi holder et opstartsmøde
Vi drøfter, hvilke menneskelige aspekter af virksomheden du er interesseret i at dykke ned i.
Skal vi fokusere på ledelsesteamet og nøglemedarbejdere?
Eller vil du have en 360 graders måling af virksomhedens kultur?

2. Vi foretager undersøgelsen
Ved hjælp af værktøjer til personlighedsprofilering og interviews kigger vi på sammensætningen af medarbejdere og lederteamet.
Vi arbejder ud fra det videnskabeligt anerkendte værktøj e-stimate, som har vist sig at være præcist på tværs af sprog, kultur og lande.

3. Du får en mundtlig og skriftlig tilbagemelding
Når vi er færdige med undersøgelserne, udarbejder vi en rapport. Vi gennemgår rapporten med dig.
Afhængigt af, hvilken pakke du vælger, kan den inkludere identificering af faresignaler, input til optimering af det fremtidige samarbejde, kobling til den fremtidige strategi og potentialemåling.
Nu kan du træffe informerede beslutninger i forbindelse med dit opkøb og undgå at havne i problemer.
Hvem står bag?
Personligheder – og ikke mindst sammensætningen af dem i et medarbejderteam eller en ledergruppe – kan være knald eller fald for en virksomheds succes.
Søren Leth Nielsen er indehaver af Zephyr Consulting og er tovholder, når vi laver Human Due Diligence.
Han tror på, at mennesker grundlæggende vil gøre det godt – men at vi kan arbejde med os selv og dynamikkerne mellem os for at nå (endnu) bedre resultater og større trivsel.
Den faglige og menneskelige ballast har han opnået gennem lederstillinger i blandt andet Forsvaret, Siemens og Maersk.
Book et (gratis og uforpligtende) kaffemøde med Søren her.
Book et (gratis og uforpligtende) kaffemøde med Søren her.
Din investering i Human Due Diligence
The Basics
Vi laver test og interview af virksomhedens ledelse med henblik på at identificere faresignaler.
Du får også input til, hvordan du kan optimere det fremtidige samarbejde.
Priser fra 25.000 kroner.
People & Cultural Fit
Vi gennemfører Basics Culture og laver desuden en analyse af sammensætning af virksomhedens kompetencer og profiler.
Du får et oplæg til, hvordan I kan arbejde med det fremadrettet. Oplægget kan kobles til den fremtidige strategi.
Priser fra 75.000 kroner.
The Basics Culture
Ud over test og interview af ledelsen laver vi en kulturanalyse af virksomheden. Her kigger vi på det kulturelle match.
Du får også input til, hvor du med fordel kan sætte ind for at gøre overgangen så optimal som muligt.
Priser fra 50.000 kroner.
The Full Package
Denne bygger ovenpå de andre pakker med en potentialemåling af virksomheden.
Den gør det synligt for dig, hvilke områder hvor du med fordel kan prioritere din indsats fremover.
Priser fra 100.000 kroner.
Book et møde - og hør, hvordan Human Due Diligence sikrer dig i forbindelse med investeringer og opkøb
Du finder en tid, der passer dig i Søren Leth Nielsen kalender her.
Du modtager en mail med et link til et videomøde.
På dagen klikker du blot på linket, og så tager I en snak om, hvordan Human Due Diligence kan hjælpe dig.