Du er sandsynligvis stødt på LEAN-principper, hvis du har beskæftiget dig med procesoptimering.
Filosofien bag LEAN er at øge effektiviteten i din virksomhed ved at mindske spild.
Uanset om du driver en produktions- eller handelsvirksomhed eller leverer ydelser til dine kunder, vil der uundgåeligt hen ad vejen opstå aktiviteter, processer og procedurer, som ikke giver kunderne værdi.
Det er det, man i LEAN kalder spild.
Hvad betyder LEAN?
LEAN er et engelsk ord, der kan oversættes til “trimmet” eller “slank”.
Når du arbejder med LEAN i din virksomhed, trimmer du så at sige dine processer og arbejdsgange, så du reducerer spild og løbende tilpasser ydelser og produkter til kundernes behov.
Så meget gevinst kan du høste på at arbejde efter LEAN-principperne og mindske spild
Potentialet i at mindske spildtid er enormt, fordi selv de bedste virksomheder bruger tid og ressourcer på aktiviteter, som ikke bidrager til bundlinjen.
I LEAN arbejder du med tre former for aktiviteter, som er farvekodede:
Grøn tid: Aktiviteter, som skaber direkte værdi for kunderne
Det kan eksempelvis være leveringen af en ydelse eller produktion af produktet.
Altså, aktiviteter, som har en direkte forbindelse til, at der kommer omsætning ind i din virksomhed ved, at du leverer værdi for kunderne.
Gul tid: Støtteopgaver, der er nødvendige for at levere værdi
Eksempler på aktiviteter, der er nødvendige for at kunne levere værdi til kunderne, er design af produkter, beregning af byggerier, forberedelse til møder, udformning af tilbud eller arkivering af dokumenter.
Der er altså tale om aktiviteter, der støtter op om, at du kan levere værdi. Uanset om værdien er en ydelse, et produkt, et byggeri eller noget helt fjerde.
Rød tid: Overflødige aktiviteter, der koster tid og penge og ingen værdi giver
Den virkelig giftige tid for bundlinjen og virksomheden er den røde tid, som ikke bidrager til kundeværdi.
Kort sagt:
Rød tid = spildtid.
Det kan være tid spildt på at lede efter dokumenter, læse irrelevante “alle-mails”, afbrydelser i arbejdsprocesser, unødvendige møder, ventetid i produktionen, returløb i en arbejdsproces, returvarer med fejl – eller ganske enkelt opgaver, der falder mellem to stole og skal samles op.
Typisk har en virksomhed ikke mere end 5-20% grøn tid.
Derfor er der et kæmpe potentiale i at kunne forvandle blot 5-10% rød tid til grøn tid, som reelt giver værdi til kunderne og dermed penge til virksomheden.
Men hvordan gør du?
Det kan du bruge LEAN-principper til.
Hvad er de 5 Lean-principper?
I Lean-filosofien hviler effektiviteten på 5 bærende principper. Disse principper hænger uløseligt sammen.
Derfor skal du arbejde med dem alle for at kunne (re)definere din virksomheds arbejdsprocesser og opnå større værdiskabelse.
Lad os dykke ned i principperne, der med garanti vil transformere din virksomheds dynamik:
- Identificer værdi for kunderne: Dette LEAN-princip involverer en dybdegående forståelse af dine kunders behov og præferencer. Alle processer og aktiviteter bør bidrage direkte til kundetilfredsheden.
- Kortlæg værdistrømmen: Ved at kortlægge og analysere virksomhedens værdistrøm kan ineffektive processer og flaskehalse identificeres. Spildtid og ressourcespild bliver tydeligt. Kortlægningen gør det muligt at strømline arbejdsprocesserne.
- Skab flow: Her fokuserer du på at etablere et jævnt og uafbrudt arbejdsflow ved at eliminere forsinkelser og ventetider. Både internt i et team og på tværs af organisationen. Dette LEAN-princip forudsætter, at der er et tæt samarbejde mellem teammedlemmer og afdelinger.
- Træk i stedet for at skubbe: Gennemfør kun de opgaver, du ved, der er behov for. Produktionen bør følge efterspørgslen. På den måde reducerer du overproduktion og unødvendige lagervarer. At have “døde” varer på lageret koster både på likviditeten og mulighederne og
- Stræb efter perfektion gennem kontinuerlig forbedring: Sigt efter en Lean-kultur, der konstant søger at optimere processer og eliminere spild.
LEAN-principperne gør ikke kun din virksomhed mere konkurrencedygtig
Du kan også høste gevinster som større bæredygtighed, bedre medarbejderfastholdelse og en mere tilpasningsdygtig organisation.
Driver du en produktionsvirksomhed, kan du bruge LEAN-principper til at fastslå, hvor i produktionen du kan reducere dit CO2-aftryk – og dermed gøre dine varer mere bæredygtige.
LEAN-principperne kan også være med til at øge fastholdelse af medarbejdere i virksomheden. Ganske enkelt, fordi medarbejdere, der føler, at arbejdet er meningsfuldt og effektivt, og at de leverer værdi, er gladere ved deres job.
Og endelig så kan LEAN gøre virksomheden mere smidig og tilpasningsparat, fordi du har en metode til at tilpasse dig nye situationer. Både i markedet, branchen eller i forhold til krav og forventninger fra dine kunder.
Lad os hjælpe dig med LEAN-teori og implementering af LEAN-principper
Hos Zephyr Consulting er vi ikke blot fortrolige med Lean-principperne.
Vi er også dedikerede til at hjælpe virksomheder med at implementere dem effektivt.
Vi tilbyder skræddersyede kurser og vejledning, der guider din virksomhed gennem Lean-processen:
Fra den indledende identifikation af områder med potentiale for reducering af spild til sidst at udvikle en Lean-kultur i organisationen med målet om at opnå øget effektivitet og en konkurrencefordel i markedet.
Skal vi tage et møde om det?
Så book 30 minutters sparring i Søren Leth Nielsens kalender her.