Hvis du kommer fra den gamle skole af ledelse, så kommer den her artikel til at gøre ondt.
Hvis du tænker, at en leder skal kunne være brutal, når det er nødvendigt og næsten udelukkende fokusere på de sorte tal på bundlinjen. At hans job ikke er at rose og motivere medarbejderne – for det er jo lønnens opgave. Hvis han skal sidde i et hjørnekontor og uddelegere ordrer ud fra, hvad han selv synes er bedst, og så skal medarbejderne bare makke ret uden kommentarer.
Så kommer den her artikel til at chokere dig.
Heldigvis er du ikke sådan en leder.
Beskrivelsen ovenover lyder måske vanvittig, når du læser den. Men det er sådan mange ledere rent faktisk bedriver “ledelse”. De siger, at de er inkluderende. At deres “dør altid er åben”. At de forstår den enkelte medarbejder. Men de tror ikke helt på det.
Og den slags ledere ender ofte med at køre virksomheden, medarbejderne og sig selv helt i sænk.
Men sådan behøver det ikke at være. De skal bare udvikle de her 3 kompetencer:
- Forandringsledelse: Evnen til at tilpasse dig forandringer i verden
- Situationsbestemt ledelse: Evnen til at tilpasse din ledelse til den enkelte medarbejder
- Psykologisk tryghed: Evnen til at gå forrest og skabe en åben og ærlig kultur i din virksomhed
Kort sagt: De skal være nærværende.
Og her er hvordan:
Sådan udvikler du de 3 vigtigste ledelseskompetencer i 2025:
1. Tilpas dig omgivelserne, hvis du vil have succes
Charles Darwin havde ret. Den, der er bedst til at tilpasse sig, overlever.
Sådan er det i naturen. Og sådan er det med virksomheder. Derfor skal du hele tiden være forud for udviklingen på markedet. Hele tiden tilpasse dig den foranderlige verden, din virksomhed er en del af.
Men mange ledere støder ofte på modstand fra medarbejderne, når de præsenterer en ny retning for virksomheden. Og hvis medarbejderne ikke er med på forandringen, så kommer dine planer aldrig til at få succes.
Så hvis du af og til støder på modstand fra dine medarbejdere, så hiv lige den her liste frem og se, om der er noget, du har glemt at gøre.
De 4 hyppigste årsager til modstand mod forandring fra dine medarbejdere:
- Du gør ikke selv det, du siger, de skal gøre
- Du har ikke forklaret dem formålet med forandringen
- Du har ikke defineret hvilke rammer medarbejderne har
- Du har ikke skabt en realistisk struktur for forandringerne
Har du fjernet de fire barrierer for dine medarbejdere, så er du godt på vej.
Og det fører os fint videre til næste punkt:
2. Du leder ikke opgaver, men mennesker
Når du som travl leder har fokus på driften, på kunderne, på det næste regnskab, så kan du nemt komme til at glemme medarbejderne. Det er helt naturligt.
Hvis driften sejler, kunderne klager og regnskabet er rødt, så er det svært at finde tid til at lede dine medarbejdere. Men det er faktisk din vigtigste opgave. Løser du først den opgave, så er der stor sandsynlighed for at dine medarbejdere kan løse de andre – det er faktisk derfor, du har ansat dem.
Derfor skal du lede dine medarbejdere, hvis du vil have succes. Og for at gøre det, skal du være nærværende.
Falder nærværende ledelse dig ikke naturligt, så får du 5 tips her:
- Sæt tid af i kalenderen til de ‘bløde’ snakke – det er tiden værd!
- Hvis du er direkte leder for mere end 6-9 personer, skal du omstrukturere
- Vær bevidst om dine medarbejderes styrker og udfordringer i din kommunikation
- Kom ud af kontoret! Mærk, hvad der rører sig i din medarbejdergruppe
- Vær ærlig og åben om dine egne fejl og mangler
På den måde kan de skabe det vigtigste i hele din virksomhed. Grundstoffet alt i din virksomhed er bygget af, aksen hele din virksomhed drejer om, fundamentet for at tjene penge:
Tillid.
3. Tillid er den eneste vej til succes som leder
Vil du vide, hvad den vigtigste faktor er for performance på arbejdspladsen?
Det ville Google også. Så i 2012 lavede de en kæmpe undersøgelse i deres organisation for at finde ud af, hvad der gjorde, at nogle teams havde succes, mens andre fejlede. De kaldte undersøgelsen Aristoteles-projektet, og resultatet overraskede dem.
Succes afhang nemlig ikke af, hvor talentfulde medarbejderne var, hvor mange timer de arbejde, hvor mange møder, de holdte, hvor mange mailtråde, de havde, eller hvor meget deres leder afkrævede dokumentation for deres arbejde.
Den vigtigste faktor for succes var: Psykologisk tryghed.
Sagt med et andet ord: Tillid.
Og det er der flere gode grunde til. Psykologisk tryghed betyder nemlig et miljø, hvor medarbejderne:
- Tør udtrykke deres mening uden frygt for repressalier eller skam
- Føler sig sikre nok til at tage risici
- Tør tale åbent om fejl
Alt sammen noget, du kan opnå som leder, hvis du tør være nærværende.
Farvel til den gamle skole
Det handler altså ikke om at være hård, ufejlbarlig, stålsat og alvidende, hvis du vil være en god leder. Det handler om at være nærværende.
Hvis du gerne vil give din virksomhed succes i 2025, så:
- Husk Darwin: Tilpas dig eller dø
- Led mennesker (ikke opgaver)
- Skab psykologisk tryghed
Og det hele starter med dig.
Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider
Vil du være endnu bedre rustet til at styre din virksomhed sikkert igennem kriser?
Download ‘Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider’ og få de 7 opmærksomhedsområder, der kan bringe din virksomhed sikkert igennem 2024 – og endda opbygge et endnu bedre fundament for fremtiden.