Der findes en 2.000 år gammel metode til at teste, om din strategi rent faktisk virker: Wargaming. Her får du en moderne version, som du kan bruge i din virksomhed i dag.
Ved du egentlig, om din strategi holder? Eller håber du bare på, du har forudset alle mulige kriser, der kan komme?
Mange direktører falder i den sidste og håbefulde kategori. Og det er der flere årsager til. Det kan blandt andet være, fordi de er bange for at tage fejl, eller fordi de tror, det er krævende og dyrt at teste strategierne.
Og ja, det kan være, du tager fejl. Men er det så ikke bedre at vide det inden, du står midt i en krise?
Og nej, det behøver faktisk hverken være krævende eller dyrt at teste din strategi. Hvis du bruger scenarier.
Hvem styrer? Dig eller omstændighederne?
Forestil dig, at du havde lavet en strategiplan i 2019. En langsigtet og ekstremt velovervejet plan.
Så kom 2020. Pandemi, lockdowns, forsyningskrise.
Havde din strategi taget højde for det? Sandsynligvis ikke.
Men hvis du havde arbejdet med scenarieplanlægning, ville du have været langt bedre forberedt. For en strategi, der ikke kan modstå virkeligheden, er ikke en strategi. Det er en drøm.
Så hvordan tester du, om din strategi kan stå imod forandringens vinde?
Her er 3 trin, der gør din strategi mere modstandsdygtig:
- Brug din SWOT-analyse til at finde de vigtigste nøglefaktorer
- Opsæt realistiske scenarier baseret på dem
- Test din strategi (og juster løbende)
Lad os dykke ned i det.
1. Find de vigtigste nøglefaktorer i din SWOT
Hvis du ikke ved, hvad der afgør om din virksomhed er en succes eller en fiasko, så svarer det lidt til, at du kører 130 kilometer i timen på en motorvej med bind for øjnene.
Ikke det smarteste. Og den bedste måde at fjerne bindet fra øjnene er med en SWOT-analyse.
Hvis du ikke allerede har hørt om den, så handler en SWOT-analyse om 4 nøglefaktorer i din virksomhed:
- Styrker: Hvor er du stærk og hvordan kan du udnytte det?
- Svagheder: Hvor er du sårbar og hvordan kan du styrke det?
- Muligheder: Hvilken udvikling ude i verden kan du drage fordel af?
- Trusler: Hvad kan vælte din forretning på kort sigt?
Og når det kommer til scenarieplanlægning, så er det primært det, vi helst ikke vil tale om, du skal se på først. Nemlig din virksomheds svagheder og de potentielle trusler.
Eksempler: Du er afhængig af én stor kunde, hvad sker der så, hvis de skifter leverandør? Hvis din branche er underlagt lovgivning, hvad sker der så, hvis reglerne ændrer sig?
2. Opstil realistiske scenarier
Når du har fundet de interne og eksterne faktorer, der kan smide grus i din strategi, så er det tid til at opsætte nogle realistiske scenarier.
Sørg for, at scenarierne udfordrer din strategi. Det er her, hvor du skal have fat i alle dem i din virksomhed, der ser fejl alle steder. De er dygtige til det her.
Sådan gør du/I:
- Vælg 2-3 centrale usikkerheder fra din SWOT-analyse:
- Det kan være stigende materialepriser, nye lovkrav eller mangel på kvalificeret arbejdskraft.
- Opstil realistiske scenarier for hver usikkerhed:
- Hvad sker der, hvis denne risiko bliver til virkelighed?
- Hvordan vil det påvirke din omsætning, drift og konkurrenceposition?
- Gør scenarierne konkrete:
- Forestil dig, at du læser om situationen i avisen om et år. Hvad ville der stå?
- Brug data til at kvalificere dine scenarier. Men fokuser på den data, som du alligevel har.
Eksempel: Hvis din branche er afhængig af underleverandører, hvad sker der så, hvis de hæver priserne med 25 %? Kan du absorbere det? Skal du ændre din prissætning?
3. Test din strategi (og justér den)
Nu kommer det vigtigste: At teste din strategi mod de scenarier, du har opstillet.
For hvert scenarie skal du stille dig selv disse spørgsmål:
- Hvilke dele af min strategi fungerer stadig?
- Hvilke dele falder fra hinanden?
- Hvilke beslutninger skal jeg træffe hurtigt i det her scenarie?
Så hvis du finder ud af, at din strategi kun fungerer efter hensigten, hvis alt går, som du håber på, så har scenarieplanlægningen været en kæmpe succes!
Forstået på den måde, at du nu har mulighed for at tilpasse din strategi, så du er forberedt, inden krisen indtræffer. I stedet for du skal håndtere det hele, mens det står på.
Gør det til en vane: Hold kvartalsvise ledelsesmøder, hvor I tester jeres strategi mod nye scenarier. Verden ændrer sig hele tiden, så det bør din strategi også gøre
Vil du være proaktiv eller panikramt?
Scenarieplanlægning er ikke en krystalkugle, der kan forudsige fremtiden. Men den kan hjælpe dig med at være forberedt på de scenarier, du ikke håber på.
Så spørg dig selv: Holder din strategi til et worst-case-scenarie?
Hvis ikke, er det på tide at begynde at arbejde med scenarier.
Vil du have flere værktøjer til at gøre din virksomhed mere robust?
Download ‘Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider’ og få de 7 opmærksomhedsområder, der kan bringe din virksomhed sikkert igennem 2025.