Episode 9: Derfor er nærvær den vigtigste egenskab som moderne virksomhedsejer

28. marts 2024

Hvis du som leder og virksomhedsejer ikke kan tilpasse dig forandringer i verden omkring dig, ikke kan tilpasse din ledelsesstil til den enkelte medarbejder, og ikke kan skabe en åben og ærlig kultur i din virksomhed, hvor du går forrest; ja, så er du groft sagt ikke en leder. Men det kan du nemt blive.

I episode 9 af “Flyt dig – eller bliv flyttet” får du et indblik i, hvordan du kan bruge forandringsledelse, situationsbestemt ledelse og psykologisk tryghed til at nå din virksomheds mål. Du får konkrete værktøjer og metoder, du kan bruge i din virksomhed allerede i morgen. Men skal du kun tage ét ord med dig, så er det ‘nærvær’.

Lyt med på

Hvis du er en hardcore performance-leder, så kommer det her til at provokere dig helt vildt.

Den vigtigste egenskab, du skal have som moderne leder for netop at skabe gode resultater og opbygge en sund og bæredygtig virksomhed med glade, ærlige og produktive medarbejdere er ‘nærvær’. Jep, det kan næsten ikke blive mere blødt og fluffy. Men når du er færdig med at læse den her artikel, så ved du, hvorfor nærvær faktisk slet ikke er så fluffy endda.

Du vil få konkrete værktøjer til, hvordan du kan bruge dit nærvær som leder.

Og du får også lærerige eksempler på, hvor galt det kan gå, hvis du glemmer nærværet. Og hvad der kan ske, hvis du prioriterer det.

Men lad os først lige slå fast, hvordan nærvær kan udmønte sig sådan helt konkret:

De vigtigste 3 evner i moderne og nærværende ledelse er:

  1. Forandringsledelse: Evnen til at tilpasse dig forandringer i verden
  2. Situationsbestemt ledelse: Evnen til at tilpasse din ledelse til den enkelte medarbejder
  3. Psykologisk tryghed: Evnen til at gå forrest og skabe en åben og ærlig kultur i din virksomhed

Okay, nu blev nærvær pludselig forvandlet til nogle super trendy buzzwords som ‘forandringsledelse’ og ‘psykologisk tryghed’. Vi er allerede blevet lidt mere konkrete.

Men lad os dykke dybere ned i hvert af de tre punkter. Og lad os starte med det, som mange kalder forandringsledelse, men som egentlig bare er reel ledelse:

Hvis du lægger dig i overhalingsbanen, kan du ikke blive overhalet

Hvis du hele tiden forandrer dig hurtigere end omverdenen, så kommer du aldrig til at sakke bagud.

For ingen kan overhale dig, hvis du allerede ligger i overhalingsbanen. Det er selvfølgelig lidt skarpt sat op. For du kan ikke være opmærksom på alle forandringer hele tiden. Men hvis du gang på gang bliver forbavset over de forandringer, der sker ude i verden, og hvilken indflydelse de har på din virksomhed, så er der noget galt.

Og så har du brug for at have antennerne mere ude og være mere proaktiv som leder.

Men hvad så, hvis dine medarbejdere stejler hver gang, du præsenterer en ny forandring?

Ja, så peger pilen desværre også tilbage på dig. Det skyldes højst sandsynligt, at du ikke har været tydelig nok i din kommunikation. At du ikke har taget dig tiden til at sætte dine medarbejdere ordentlig ind i, hvad du gerne vil opnå og hvorfor. Du har bare ikke været nærværende nok.

Der er nemlig gode grunde til, at dine medarbejdere udviser modstand mod forandring. Så lad os se lidt nærmere på det:

De 4 vigtigste årsager til modstand mod forandring fra dine medarbejdere:

  • At du ikke selv handler på det, du siger
  • At du ikke har været tydelig omkring formålet med forandringen
  • At du ikke har klædt medarbejderne godt nok på til at agere i forandringen
  • At du ikke former den nødvendige struktur for at kunne skabe forandringerne

Så du kan kort sagt sige, at hvis du møder modstand mod forandringer i din virksomhed, så er det nok ikke medarbejdernes skyld. Det er din egen.

For medarbejderne vil for det meste gerne tage imod forandringerne, hvis de kan se, du går forrest; hvis de forstår formålet; hvis de får de nødvendige kompetencer; og hvis du sørger for den nødvendige struktur.

Som altid i ledelse starter det hele med dig. Også når du skal kommunikere til dine – ofte meget forskellige – medarbejdere:

One-size-fits-all-ledelse er fraværet af reel ledelse

Du ville nok ikke ansætte en medarbejder uden først at få lavet en personlighedstest på hende.

Men når du så har ansat hende, glemmer du så at arbejde aktivt med personlighedstesten? Glemmer du alle de styrker og svagheder, du sagde ja til, da du ansatte hende? Og behandler du hende bare som alle dine andre medarbejdere uden at skæve til, hvad der motiverer hende, og hvad der er svært for hende?

Hvis du kan svare ‘ja’ til de tre spørgsmål, så er du som de fleste ledere. Og det er ikke godt.

Som moderne leder skal du tage dig tid til at kommunikere direkte til den medarbejder, du står overfor.

Hvis du, for eksempel, er vild med detaljer og ikke rigtig orker small talk, så kommunikerer du måske primært gennem e-mails. Men hvis en eller flere af dine medarbejdere er ekstroverte og fokuserer mere på sammenhænge end detaljer, så har de brug for, du forklarer dine pointer i en kontekst til dem ansigt til ansigt.

Og du har jo sikkert ansat dem, fordi de netop er ekstroverte og kan se sammenhænge, så hvorfor ignorerer du det, når du skal kommunikere med dem?

Fordi du glemmer at være nærværende.

Her er 5 ting du kan gøre som leder for at blive mere nærværende:

  1. Sæt tid af i kalenderen til de ‘bløde’ snakke – det er tiden værd!
  2. Hvis du er direkte leder for mere end 6-9 personer, skal du omstrukturere
  3. Vær bevidst om dine medarbejderes styrker og udfordringer i din kommunikation
  4. Kom ud af kontoret! Mærk, hvad der rører sig i din medarbejdergruppe
  5. Vær ærlig og åben om dine egne fejl og mangler

Og nu vi snakker om at være åben og ærlig, så fører det os fint videre til det næste punkt. Nemlig psykologisk tryghed:

En glad og venlig virksomhedskultur er også åben og ærlig – især når det er svært

Synes du Google er sådan en lidt blød virksomhed, der ikke rigtig gider tjene penge?

Nej, vel? Så vil det måske undre dig, hvad de fandt ud af i deres Aristoteles projekt i 2012. Her lavede Google nemlig en banebrydende undersøgelse, der havde til formål at finde ud af, hvad der var den afgørende faktor for, om et team var succesfuldt.

Og det var ikke, hvor hårdt de arbejdede, hvor talentfulde de var, eller hvor meget deres chef så dem over skulderen.

Nej, den vigtigste faktor for performance var: psykologisk tryghed.

Og det er der flere gode grunde til.

Psykologisk tryghed betyder nemlig et miljø, hvor medarbejderne:

  1. Tør udtrykke deres mening uden frygt for repressalier eller skam
  2. Føler sig sikre nok til at tage risici
  3. Tør tale åbent om fejl

Alt sammen noget en nærværende ledelsesstil understøtter. Og psykologisk tryghed betyder ikke, at vi alle skal være glade og smilende hele tiden. Der skal være plads til at sige sin mening, være uenige, stille spørgsmål, komme med alternative tilgange og bare generelt bare turde bidrage med det, vi hver især kan.

Og kun på den måde kan du og din virksomhed være innovative, produktive og skabe resultater – samtidig med at I også kan have det sjovt og være trygge i hinandens selskab. Og det er ikke bare fluff, det er hardcore videnskab.