Det er fint nok, at have mange delmål, din virksomhed gerne vil lykkedes med. Men ved du, hvad der er de 5 vigtigste delmål, for at din virksomhed kan nå det langsigtede mål? Er du som leder i stand til at lave den benhårde prioritering og vælge vigtige indsatser fra, for at flytte ressourcer til det, der er endnu vigtigere?
Eller har din virksomhed bare mål, fordi det skal man jo have, og så driver I ellers rundt på må og få?
Det er tegn på, du ikke har identificeret din virksomheds must-win battles. Ja, det kan godt være, du synes, det lyder som noget konsulent-fis med must-win battles. Men de er nødvendige for, at du ikke spilder din og dine medarbejderes tid.
Og for at din virksomhed kan overleve.
For at få mest ud af dine must-win battles skal du:
- Have mellem 3-5 must-win battles – og ikke flere!
- Prioritere benhårdt på dem med indsats/effekt-matricen
- Arbejde konsekvent med dem gennem hele virksomheden
Og her er, hvordan du konkret arbejder med de 3 punkter:
Hvis du har for mange must-win battles, har du ingen must-win battles
Mange ledere i små og mellemstore virksomheder har svært ved at vælge, hvad der er deres 3 til 5 vigtigste prioriteringer. Deres must-win battles. Mest fordi, de er bange for at komme til at vælge det forkerte fra. Hvad nu hvis det, vi ikke valgte at satse på, viser sig at være netop det, der kunne redde vores virksomhed?
Og det er en helt forståelig frygt. Det er svært at navigere i alle de muligheder og nye teknologier, der er i vores foranderlige verden. Men problemet er bare, at hvis du ikke vælger noget, så vælger du alt.
Og vælger du alt, ja, så vælger du faktisk ingenting.
Og det er trods alt bedre at have 3 til 5 must-win battles, du rent faktisk kan lykkes med, end 10 du aldrig kommer i mål med.
Her er 3 spørgsmål, du kan bruge til at identificere din virksomheds must-win battles:
- Hvad skal vi absolut lykkes med for at nå vores mål?
- Hvis jeg fjerner det her delmål, kan vi så stadig nå det, vi vil?
- Hvilke delmål skal vi have styr på, før vi kan gå videre til det næste?
Du skal altså se på must-win battles, som en effekt du gerne vil opnå for din virksomhed. Og ja, det betyder, du også skal vælge noget fra. Altså, den der møgirriterende prioritering.
Så det får du lidt hjælp til her.
Sådan laver du benhård prioritering i en travl hverdag
Typisk bruger virksomheder størstedelen af deres tid i driften. Og det er også smart, for det er jo der, de tjener deres penge. Så når der endelig skal tages tid ud af driften – og det skal der – så er det vigtigt, du bruger tiden på det helt rigtige.
Og det er her indsats-effekt-matricen kan være en god hjælp.
Den er super simpel:
Tegn to streger på et stykke papir. En x-akse og en y-akse. Under x-aksen skriver du “indsats”. Ved siden af y-aksen skriver du “effekt”. Tanken er så, at du hurtigt kan vurdere, om et givent tiltag er indsatsen værd.
Du plotter simpelthen bare dine tiltag ind i matricen og alt efter hvilket kvadrant, de lander i, kan du bedre vurdere, hvad du skal gøre.
Så de 4 kvadranter er:
- Stor effekt/lille indsats: Nobrainere. Prioriter dem først
- Lille effekt/stor indsats: Det er nok en god idé, at skære dem væk
- Lille effekt/lille indsats: Leverpostejsopgaverne – men brug ikke for meget krudt på dem
- Stor effekt/stor indsats: Her ligger guldet gemt – hvis du tør tage chancen.
Så ved at udfylde indsats-effekt-matricen sikrer du dig, at du ikke bruger din kostbare tid på det forkerte. Eller dine medarbejderes tid.
Og nu vi taler om medarbejderne, så lad os lige få dem med om bord.
Få medarbejderne med i kampen ved at arbejde konsekvent med must-win battles
Som leder er det vigtigt, at du er opmærksom på verden omkring dig. At du er i stand til at tilpasse dine prioriteringer, når der pludselig dukker noget nyt op. Som for eksempel ChatGPT.
Men mange ledere kan være for opmærksomme. De finder hele tiden en ny must-win battles, inden den forrige rent faktisk er vundet. Og det kan få medarbejderne til at himle med øjnene, når der for tredje gang i år bliver præsenteret en ny kurs for virksomheden, uden de er kommet i mål med de tidligere.
Derfor har must-win battles et dårligt ry flere steder blandt medarbejdere. Fordi det bliver et ord uden indhold, hvis lederen ikke virkelig mener, at det er en must-win battle.
Og derfor kan fortælle medarbejderne, hvad de skal gøre mindre af for at få plads til det nye.
Her er 4 ting, du kan gøre for at få medarbejderne med i dine must-win battles:
- Du skal ikke have mere end 5 must-win battles på et givent tidspunkt. Kommer der en ny – og det må der godt – så skal du beslutte, hvilken af de andre, du vil skille dig af med.
- Sørg nu for at lave en grundig analyse for, hvad din virksomheds langsigtede mål er. På den måde kommer du ikke til at løbe blindt efter den nyeste trend.
- Skab en kultur, hvor dine medarbejdere tør udfordre dig, hvis du kommer med for mange eller for urealistiske must-win battles.
- Det starter med dig. Dine medarbejdere vil gerne have rammer, de skal arbejde inden for. Men de skal give mening og være relativt rummelige og konsekvente.
Og har du først medarbejderne sådan rigtigt i dine must-win battles, så er du halvvejs i mål.