Det kan være fristende kun at tænke frem til næste kvartalsregnskab, når det hele kører, som det skal i din virksomhed. Men det kan også være alt for kortsigtet og en stensikker måde, hvorpå du ikke når dine reelle mål.
Og at din virksomhed på den måde driver lidt formålsløst rundt på et åbent hav.
Fordi du ikke har sat tid af til rent faktisk at sætte en retning for din virksomhed. Heldigvis er der en simpel 3-trins metode til at sætte den rigtige retning.
De 3 trin er:
- Find ud af, hvilken retning du vil i – og lige så vigtigt hvorfor du vil i den retning
- Bryd det ned i håndgribelige trin – hvad skal du konkret gøre for at komme i den retning?
- Vær disciplineret – find nogen, der kan holde dig op på din retning
Men det hele starter med, at du kender dig selv, dine drømme og din virksomhed. Jep, vi skal have fat i de helt bløde ting først.
Hvad driver dig og din virksomhed?
Måske har du startet din virksomhed, fordi du tænkte, det kunne være spændende. En god måde at tjene nogle penge på. Måske startede du den sammen med en god ven eller et familiemedlem. Og det hele gik egentlig meget godt.
I fik masser af ordrer og kundeflowet var ganske fint. Så I ansætter jeres første medarbejder. Og så en mere. En mere. Og pludselig er du leder. Og dine nye medarbejdere begynder direkte eller indirekte at spørge:
“Hvor skal vi hen?”
Men du aner det ikke. For du har aldrig stillet dig selv det spørgsmål. Og det er en kæmpe fejl, der gør din virksomhed sårbar over for pludselige forandringer i verden.
Derfor bør du – for at kunne sætte en holdbar retning for din virksomhed – starte med at svare på de her 4 spørgsmål:
- Hvorfor har du din virksomhed?
- Hvad drømmer du om?
- Hvad synes du, er interessant?
- Hvor vil du gerne have din virksomhed er om 1 eller 3 år?
Det er ikke kun noget, du skal gøre en enkelt gang, og så glemme alt om det. Det er en kontinuerlig proces, der også kræver, at du kommunikerer det videre til dine medarbejdere på en måde, der giver mening for dem. Men mere om det senere.
Når du så ved, hvor du gerne vil have din virksomhed hen, og hvorfor du vil lige netop derhen. Kan du begynde at forvandle dine drømme til konkrete mål.
Men du bliver nødt til at starte med et “blødt” fundament.
Derfor er retningen for din virksomhed også dit bedste salgsargument
Mange virksomheder aner ikke, hvad der adskiller dem fra deres konkurrenter. Derfor føler de sig nødsaget til at konkurrere på pris for at vinde markedsandele.
Men det er skruen uden ende. Og den direkte vej til helvede. For der vil altid være nogen, der kan gøre det billigere end dig.
Derfor er det altafgørende at se på, hvorfor dine kunder handler hos dig og ikke hos en konkurrent, der (stort set) har det samme produkt?
- Er I kendt for jeres kvalitet?
- For jeres nærværende kundeservice?
- Jeres unikke take på en støvet branche?
- Eller noget helt fjerde?
Det vil du finde svaret på, hvis du tør se indad og finde frem til, hvorfor I overhovedet eksisterer som virksomhed. For der ér en god grund til det. Og når du har fundet den, er det et fantastisk salgsargument.
Kig på de her 3 vigtige aspekter af din virksomhed og se, hvordan I skiller jer ud:
- Hvad er jeres værdier?
- Har I en særlig kvalitet?
- En anderledes løsning?
Og hvad kan I så gøre som virksomhed for at understøtte det?
Det kræver ikke en forkromet plan. Men den her indsigt i, hvorfor du overhovedet har en virksomhed og hvilken forandring, du vil skabe i verden med den, er jo det, der driver dig. Også i perioder, hvor det hele er svært og økonomien skranter for en stund.
Det kan også være det, der motiverer dine medarbejdere. Hvis du kommunikerer det tydeligt.
Sådan får du dine medarbejdere med på din virksomheds nye retning
Hvis du sætter en retning for din virksomhed, men ikke kommunikerer det tydeligt videre til dine medarbejdere, så kan det – groft sagt – være ligegyldigt.
For det er medarbejderne, der skal være med til at realisere de drømme, du har for din virksomhed. Og det kan de ikke, hvis de ikke forstår, hvorfor virksomheden skal i lige netop den retning.
Derfor er det vigtigt, du stiller dig op foran dine medarbejdere og siger:
“Vi skal i den her retning. Og det skal vi, fordi X, Y og Z.”
Og det er altså ikke nok med et kick-off møde, hvor du fortæller om dine nye visioner og så deler dine slides på intranettet efterfølgende.
Nej, det kræver, at du sætter tid af til at kommunikere det tydeligt. Og til at lytte til dine medarbejderes indvendinger, usikkerheder og bekymringer. For de kan være meget relevante og brugbare.
Og dine medarbejdere er jo ret smarte. Så hvis de kan forstå, hvorfor der skal sættes en ny retning, så vil de i højere grad arbejde i den retning.
Fordi der er sammenhæng mellem virksomhedens værdier, mål og handlinger.
Så husk:
- Sæt tid af i kalenderen til at tale med dine medarbejdere
- Din kommunikation skal ikke være one size fits all
- Vær tålmodig – al forandring tager tid
Og nu kommer vi til noget af det sværeste: Disciplin
Hold kursen, når forandringens vinde forsøger at kæntre din virksomhed
Hvis du har sat den rigtige retning for din virksomhed, så er der næsten ikke noget udefra, der kan ændre den. Der kan måske ske ting i verden, der gør, at du bliver nødt til at ændre retningen en smule eller på nogle af dine vigtige delmål. Men den grundlæggende retning vil være uændret.
Fordi den er forankret i dine drømme, værdier og ambitioner.
Men det kan være svært at holde kursen, når det ikke går så godt. Eller når der går hverdag i den.
Derfor er det essentielt, du har nogen tæt på dig, som kan holde dig op på din retning.
Det kan være:
- Din bestyrelse
- Dine medarbejdere
- Eller bare en god ven
Det vigtigste er, at der er nogen, der tør sige sandheden. Og ikke bare er medløbere.
For det sværeste er ikke at sætte en retning. Det svære er at holde ved den, når det ikke går godt. Og det er netop der, det er vigtigst at holde fast.
For det er den rigtige retning, der kan få dig ud af selv den værste storm.