Kender du din virksomheds styrker og svagheder? Sådan rigtigt? Og arbejder du målrettet med at booste styrkerne og minimere svaghederne, så din virksomhed står stærkere i morgen end den gjorde i går?
Hvis det ærlige svar er nej, så er du ligesom mange andre topledere. Topledere, der ikke har modet til at se egne svagheder i øjnene. Topledere, hvor medarbejderne ikke tør dele deres ærlige fejl åbent. Topledere, der mangler den nødvendige selvindsigt til at undgå forudsigelige problemer og udnytte potentielle muligheder.
Men bare rolig.
Her får du konkrete metoder og brugbare råd til at se nøgternt på styrkerne og svaghederne i din virksomhed. Så du kan forme din virksomheds fremtid – i stedet for at lade fremtiden forme din virksomhed.
Lad os komme i gang:
3 trin til at finde din virksomheds interne styrker og svagheder
Det er lidt af et paradoks. På den ene side er du som virksomhedsejer sikkert meget opmærksom på, hvad du og dine medarbejdere kan gøre bedre. På den anden side går virksomhedsejere ofte i stå, når de skal se indad og finde deres personlige svagheder eller svagheder i virksomheden.
Det kan føles sårbart og skrøbeligt at indrømme egne fejl og mangler. Men faktisk er det et tegn på stor styrke og mod. For hvordan skal du opdage, hvad der kan blive bedre i din virksomhed – eller hvordan du kan blive bedre som leder – hvis du ikke tør være ærlig og sige, hvor du ikke er så stærk?
Derfor får du her 3 trin, der kan hjælpe dig og din virksomhed i gang med at arbejde ærligt med styrker og svagheder.
De 3 trin er:
- Sæt tid af: Det kan virke banalt, men hvis det ikke ligger i kalenderen, kommer det aldrig til at ske.
- Skab struktur: Se struktureret på, hvilke styrker og svagheder, I har. Og tal om, hvordan I kan bruge jeres styrker bedre, og hvordan I kan gøre jeres svagheder mindre svage (HUSK: Svagheder bliver ikke bedre af at blive gemt væk. De skal frem i lyset).
- Spørg: Det kan være svært at se alle styrker og svagheder selv. Så spørg medarbejderne, din golfmakker, din ægtefælle, andre ledere og vigtigst af alt: kunderne.
Så er I godt i gang. Men det er en evig proces, der skal besøges igen og igen.
Derfor skal du arbejde med din virksomheds svagheder
Forestil dig et lille autoværksted. Fire mekanikere, en salgschef og så ejeren. De servicerer tre forskellige bilmærker, og et af mærkerne står for 70 procent af deres omsætning. Men en dag siger den eneste mekaniker, der kan servicere netop det mærke, op.
Det kommer til at have enorm indflydelse på den lille virksomheds omsætning de næste mange måneder.
Du tænker måske:
“Men er det ikke spild, at have to medarbejdere, der kan præcis det samme, hvis man kun har brug for én?”
Jo, men det kunne måske være smart at have en medarbejder, der kunne 75 procent af det. På den måde er din virksomhed mindre skrøbelig. Og en enkelt opsigelse vil ikke true din virksomheds overlevelse.
Men det kræver, at du tør se ærligt på din virksomheds svagheder.
Her er 3 måder, du kan styrke din virksomheds svagheder:
- Partnerskab med andre virksomheder: Hvis der er et område, hvor din virksomhed halter, kan det måske være en fordel at gå sammen med andre virksomheder for at styrke området. For eksempel ved at lave en aftale med et andet autoværksted, der servicerer samme mærke.
- Skær svaghederne væk: Det kan også være I skal skære de områder, hvor I er svage helt væk. For eksempel ved at skære to bilmærker væk, og kun fokusere på ét.
- Opkvalificere medarbejderne: Sørg for at flere medarbejdere har de samme kompetencer, så du er bedre dækket ind. For eksempel ved at træne mekanikerne i at kunne servicere flere bilmærker.
Det giver jo god mening. Men hvorfor skal du arbejde med dine styrker også?
Sådan finder og booster du din virksomheds styrker
Det er en god tommelfingerregel at finde det, du er god til, og så gøre mere af det. Sådan er det selvfølgelig også for virksomheder. Men mange virksomheder er slet ikke bevidst om, hvad deres styrker rent faktisk er.
Prøv at svare på det her spørgsmål: Hvorfor handler jeres kunder hos jer?
Hvis du ikke kan svare på det spørgsmål, har du et problem. For du ved ikke, hvordan din virksomhed adskiller sig fra dine konkurrenter. Og du ved ikke, hvad du skal gøre mere af for at få endnu flere og mere tilfredse kunder.
Og den bedste metode til at finde svaret på det spørgsmål er: spørg kunderne.
Når du så ved, hvad I rent faktisk er gode til, får I noget I kan være stolte af. Og det kunderne nævner, er sikkert det samme som du og dine medarbejdere nyder mest at lave. Det, der skaber glæde og fremdrift, i jeres hverdag.
Så læn jer ind i det.
Tjek om din virksomhed har den rette kultur til at arbejde med styrker og svagheder
Det kræver en ærlig og åben kultur, hvis du skal arbejde med dine styrker og svagheder. Ellers kommer det ikke til at gøre nogen forskel.
Så her er en metode til at tjekke, om kulturen i din virksomhed er klar på det arbejde:
- Spørgeskema om psykologisk tryghed: Stil medarbejderne spørgsmål som: I hvor høj grad kan I diskutere åbent? I hvor høj grad kan I udfordre hinanden? I hvor høj grad får du sat dine kompetencer i spil?
- 365 graders vurdering af ledelsen: Hvor alle medarbejdere ved siden af og under lederen kommer med en vurdering af, hvordan den enkelte leder er.
- Personlighedstest: Sammenlign resultaterne fra de 2 første punkter med den personlighedstest, du garanteret allerede har fået lavet.
Og her er det selvfølgelig vigtigt at understrege, at det hele skal foregå anonymt, hvis du skal have et retvisende billede.
Det kan også være en fordel, hvis du får en ekstern konsulent til at stå for det.
Så hvis du er villig til at se på dine egne styrker og svagheder. Hvis du er villig til at flytte dig. Så er din virksomhed klar til at få succes i en verden i evig forandring.