Episode 12: Sådan gør du din strategi til virkelighed med 4DX-modellen

18. april 2024

Når din virksomhed får en ambitiøs og realistisk strategi, begynder det egentlig arbejde. Nu skal den forvandles fra gode intentioner på et stykke papir til reel forandring i din virksomhed. Men hvordan gør du det?

I episode 12 af “Flyt dig – eller bliv flyttet” får du en trin-for-trin guide til 4DX-modellen, der er din rettesnor for, om din strategi skrider frem som den skal – eller om det er tid til at skifte kurs, hvis du stadig vil nå dine mål.

Lyt med på

Det kan være svært for mange virksomhedsejere at gøre deres strategi til virkelighed.

De tænker, at nu hvor de har brugt så lang tid på at udtænke og udarbejde strategien, så må det være medarbejdernes tur til at eksekvere på den. De er jo voksne mennesker, så de kan sagtens forstå, hvad der ligger bag de fine ord, og hvordan de skal handle på det i deres daglige arbejde.

Desværre er det ikke helt sådan, det fungerer.

Faktisk er det først nu, det rigtige arbejde begynder: eksekveringen.

Og det kræver, at du som virksomhedsejer er i stand til at arbejde disciplineret. Og hvad betyder det så helt konkret? Jo, det betyder, du arbejder med ‘The 4 Principles of Execution’, som vi også kan kalde for 4DX-modellen.

I korte træk ser 4DX-modellen sådan her ud:

  1. Find frem til, hvad der er det vigtigste
  2. Find ud af, hvordan du kan måle, om I er på rette vej
  3. Find en måde, hvor I kan få et visuelt overblik
  4. Sørg for at holde folk ansvarlige for det, det har lovet

Det lyder måske simpelt eller banalt. Men det er ofte her, mange virksomheder fejler. De måler ikke ofte nok, de måler på det forkerte eller de måler måske slet ikke.

Og det fører (selvfølgelig) til endnu en fejlet strategi.

Så lad os udfolde de 4 punkter i modellen, så du kan få succes med din næste strategi.

1. Find frem til det allervigtigste

Det er helt fint, at din virksomhed har flere mål. Men du skal sørge for, at I ved, hvad jeres allervigtigste mål er. Hvad er det I bare skal nå som virksomhed? Altså, hvad er jeres must win battle?

Derefter skal du sørge for at alle i virksomheden ved, hvordan de kan bidrage med at virksomheden, når målet gennem deres arbejde. Du skal kridte banen op og sige: “Vi spiller inden for de her rammer,” og så stole på, at dine medarbejdere (hvis du har forklaret muligt tydeligt nok) godt selv kan finde ud af, hvordan de bedst kan spille lige netop deres position på banen.

Men husk, det er dig, der skal lave den overordnede prioritering.

De 4 ting, du skal huske, når du skal finde den vigtigste prioritering:

  1. Du har ansvaret for at udvælge, hvad der er det allervigtigste.
  2. Hvis der er medarbejdere, der ikke er enige, så lyt til det, men understreg, at det er målet.
  3. Men du får medarbejderne til at finde frem til, hvordan de kan støtte op om målet i deres afdeling.
  4. Hold fast på dit fokuspunkt, men sørg for at ændre tilgangen, hvis verden ændrer sig.

Når du så har fundet det vigtige mål, ja, så er det tid til at finde frem til, hvordan du måler, om det går, som det skal.

2. Hvordan ved I, om I er på rette vej?

Her kan det måske være en god idé at regne baglæns.

Altså, hvis du for eksempel har et mål om, at du skal bruge 120 gennemsnitsordrer om året for at nå dit årlige omsætningsmål. Så kan du hurtigt regne ud, at du skal bruge 10 ordrer om måneden, hvis du skal nå det.

Du vælger så at bruge kold kanvas som det eneste tiltag for at skaffe de 10 ordrer om måneden. Det vil sige, at du skal bruge 3 ordrer om ugen.

Det betyder, at du uge for uge kan se, om I er på rette vej. Og er I ikke det, så kan du hurtigere justere. I stedet for at vente til det kvartalsvise møde.

Men lad os prøve at gå et skridt dybere her.

Lad os sige du ved, du skal bruge 100 kundemøder for at få 3 salg. Og du ved, du skal tale med 5 personer for at lande ét kundemøde og at det kun er hver anden, der tager telefonen, når du ringer.

Det vil sige, at du hver uge skal:

  • Lave 1.000 opringninger
  • Tale med 500 personer
  • Holde 100 kundemøder

For at lave 3 salg. Er det realistisk for din virksomhed? Og hvis ikke, hvad skal du så gøre i stedet?

På den måde ved du allerede fra start, om dine tiltag er nok til at nå målet. Eller om der skal mere til.

Og lad os så få et visuelt overblik over strategien og udviklingen.

3. Få et visuelt overblik med et scoreboard

Når de fleste hører om et scoreboard, så tænker de nok på salgstavlen.

Der, hvor alle kan se, hvor dygtig Sofie er til at sælge, så hun får hele tiden ros. Og alle kan se, hvor dårlig Benjamin er til at sælge, så han får hele tiden med pisken. Men et scoreboard kan (og skal) være meget mere end det.

Det skal være et sted, hvor alle kan se, hvordan det i virkeligheden går med virksomheden.

Der, hvor der er total gennemsigtighed.

Så alle kan se, hvor det går godt, og hvor der er plads til udvikling. Et scoreboard kan med fordel blive udviklet sammen med medarbejderne ved at spørge, hvad de synes, der skal måles på. Og så bliver det også nemmere at fejre de små sejre, der viser, at I er på rette vej.

7 ting, du skal være opmærksom på, når det kommer til scoreboards:

  1. Den perfekte mængde af KPI’er er mellem 3-5
  2. Vær forsigtig med performance på individniveau
  3. KPI’er skal understøtte den adfærd, du gerne vil fremme
  4. Hvis alting går godt, så er du nok ikke ambitiøs nok
  5. Sørg for at vide, hvordan du vil håndtere det, når det ikke går godt
  6. Tænk på, hvordan du kan gøre mere af det, der går godt.
  7. Og mindre af det, der går dårligt (hvis det er muligt)

Men det nytter ikke at finde frem til det allervigtigste, bryde det ned i mindre bidder og knalde det op på væggen.

I skal også holde hinanden ansvarlige for, at I overholder jeres del af aftalen.

4. Husk, at holde hinanden ansvarlige (på den gode måde)

Forpligtelser mellem lederen og medarbejderne går begge veje.

Lederen er forpligtet til at sætte nogle realistiske og ambitiøse rammer. Og medarbejderen er forpligtet til at række hånden op, når der er noget, der ikke går som det skal. Og så er begge parter forpligtet til at leve op til deres aftaler.

For hvis der gang på gang ikke bliver leveret, så bliver tilliden brudt. Og uden tillid bliver det meget vanskeligt at samarbejde.

Og for at tilliden kan blomstre, kræver det psykologisk tryghed. Så hvis Torben for eksempel er i gang med en skilsmisse, skal han føle sig tryg nok til at melde det ud til lederen og sige, at han har en svær periode. Og så kan de i samarbejde finde frem til en løsning, hvor der stadig bliver leveret det, der skal – samtidig med Torben får den plads, han har brug for.

Så det er vigtigt at tage dialogen på forhånd. Og ikke først når det hele står i flammer.

Med 4DX-modellen har I et simpelt og effektivt system, der kan hjælpe jer godt i mål med jeres strategi.

Og husk:

Du bliver aldrig færdig med at bygge en bæredygtig virksomhed. Det er en kontinuerlig proces. Og hvis du ikke flytter dig, så bliver du flyttet.