Undersøgelser viser, at op imod 60-80 procent af alle strategier fejler.
Så hvis du har en strategi liggende i en eller anden skuffe eller hængende på en væg nede i hjørnet, så er du langt fra alene. Det er rigtig svært at få succes med strategier. Det kræver en lang række af kompetencer, at få de forskellige elementer i en strategi til at spille sammen.
Men de fleste strategier fejler ikke, fordi de er svære.
De fejler, fordi de kun lever på direktionsgangene. Og fordi lederne er så konfliktsky, at de tør tage de knubs, det kan give, når man vil skabe en forandring.
Men mest fordi, de er knaldgode til leadership, men pivringe til management.
Her er 3 gode grunde til, du skal være dygtig til både leadership og management:
- Du ved både, hvor I skal hen – og hvordan I kommer derhen
- Du kan både inspirere dine medarbejdere – og fortælle dem, hvad der er vigtigst
- Du kan både lægge en strategi – og ændre i den, når verden forandrer sig (som den altid gør)
Man kan sige, at du både er Steve Jobs – og Steve Wozniak på samme tid.
Lad os først se nærmere på, hvordan du skaber balancen mellem leadership og management:
Den gyldne middelvej: En visionær praktiker
Det er rigtig fint at have nogle store drømme for din virksomhed. Men de er ligegyldige, hvis du ikke sætter handling bag dem.
Mange virksomhedsejere er blevet rigtig dygtige til at tænde lyset i øjnene hos deres medarbejdere og kunder. De kan fortælle om store ambitioner, flotte værdier og magiske enhjørninger. De er gode til leadership.
Men når der så gang på gang ikke kommer handling bag de flotte ord – fordi lederne har fået at vide, at management er noget, man helst ikke skal gøre – ja, så slukker lyset i medarbejdernes og kundernes øjne igen.
De bliver skuffede.
Så du kan sige at leadership tænder lyset, mens management holder lyset i live.
Her er 3 konkrete måder, du kan kombinere leadership og management:
- Intentionsbaseret ledelse: Hvis dine medarbejdere kender intention bag strategien, kan de bedre agere ude i virkeligheden
- Sæt retningen og gå forrest: Når du har fortalt dine drømme så vis medarbejderne, hvordan det helt konkret skal blive en del af deres hverdag.
- Træf de svære beslutninger: Du kan ikke implementere en strategi, uden det giver nogle knubs. Så tag de svære og trælse beslutninger. Ellers sker der ikke noget.
Kort sagt handler det om at sætte handling bag ordene. Walk the talk. Tage de nødvendige beslutninger.
Nogle ville måske kalde det reel ledelse.
Der er selvfølgelig nogle vigtige faldgruber, du skal undgå som en moderne virksomhedsejer, der gerne vil skabe balance mellem leadership og management :
De 7 mest almindelige grunde til strategier fejler
Hvis du gerne vil have at din strategi blive en succes, så har du her en samling over de 7 ting, du skal undgå:
- Strategien ligger i en skuffe og bliver aldrig brugt
- Der er ingen rød tråd mellem strategi og handling i virksomheden
- Lederne er for konfliktsky til at tage de svære beslutninger
- Der bliver ikke sat tid af til at arbejde på og med strategien
- Strategien er for kompleks til at være brugbar i praksis
- Ledere og medarbejdere drukner i driften, så de glemmer strategien
- Virksomhedsejerne har lært at management ikke er godt – så de kompensere med mere leadership
Og hvad skal du så helt konkret gøre for at undgå de 7 faldgruber?
Det kommer vi ind på her:
Sådan bliver dine strategier til virkelighed
Nu ved du, hvordan du bliver en visionær praktiker og hvilke 7 faldgruber, du skal undgå, hvis din strategi skal blive en succes.
Så lad os nu se nærmere på 3 helt konkrete aktiviteter, du kan sætte i gang for at forvandle din strategi fra tanker til handling:
1. Forklar tanker og intentioner detaljeret
Gennemgå strategien med medarbejdere på alle niveauer – fra topleder til produktionsmedarbejder. Lyt til dem og sørg for at de forstår intentionen bag målene og hvad de helt konkret skal gøre.
Og det kan for eksempel være kvartalsvis på strategimøder (eller som et fast punkt på de møder, I allerede har), så det bliver en aktiv del af hverdagen.
2. Del ansvaret ud i virksomheden
Find nogle kulturbærere i din virksomhed på alle niveauer, der kan fungere som dine strategiambassadører. De skal selvfølgelig ikke gøre det beskidte arbejde med at tage eller eksekvere de svære beslutninger for dig.
Men hjælpe dig med at få en større forståelse for konkrete problemstillinger, der er relevante ude i afdelingerne. Og hvis strategien kan forankres i dem, er det endnu en måde, du kan give strategien liv. Men det kan selvfølgelig ikke stå alene.
3. Sæt tydelige mål – og følg op:
Klare og tydelige mål er supervigtige, når du skal eksekvere din strategi. For så ved du og dine medarbejdere, om I er på rette vej. Og hver gang I sammen når et delmål, giver det et lille boost til moralen.
Sørg for at tilpasse målene løbende og følg op på, om der er dukket nye udfordringer op, I skal tage med i overvejelserne. Og det er igen noget, der skal i kalenderen, hvis det skal blive til noget. Så sørg for at sætte tid af.
Nu er du klar til at sætte handling bag ordene og blive en visionær leder, der ikke er bleg for at smøge ærmerne op.