Enhver virksomhed skal tjene penge. Nogle gange koster det penge, og nogle gange kommer der uforudsete udgifter.
Men desværre har mange kun fokus på, hvordan situationen her og nu.
“Hvad har vi i ordrebogen i næste uge?”
“Hvad står der på firmakontoen her og nu?”
De færreste små- og mellemstore virksomheder opstod, fordi ejerne eller grundlæggerne syntes, at det var sjovt at kigge på tal.
Men det kan blive et problem, når man vil investere og udvikle, eller når der sker ting, man ikke havde forventet som corona, krig eller trafikpropper i forsyningslinjerne.
Der er 5 ting enhver virksomhed skal have styr på helt grundlæggende for at have et solidt økonomisk fundament.
Det handler første episode af Zephyr Consultings podcast “Flyt dig – eller bliv flyttet” om.
Ikke alene skal man som leder kende de finansielle tal. Man skal også forstå dem, så man kan agere i en omskiftelig verden.
Mange virksomheder får det bare ikke lige gjort.
Det er ærgerligt, for i virkeligheden har de fleste ledere kun behov for at danne sig overblikket én gang og derefter følge op.
Her er de 5 ting, du skal have styr på:
Få overblik over indtægter og udgifter måned for måned
Om du gør det i et Excelark eller på et stykke papir, er ikke afgørende. Men at have styr over indtægter og udgifter er vigtigt.
Du skal vide, hvor stor indtægt du har på kontoen over de enkelte måneder over et år – og hvordan med udgifterne.
Det hjælper dig med at overskue, om du har råd til at betale dine regninger eller har behov for at få en kassekredit.
Lav en oversigt over, hvilken omsætning og avance du har brug for
Hvis du ser på dit likviditetsbudget, får du så nok ud af de varer, du sælger?
Er der enkelte varer, hvor du ikke får nok på kontoen?
Og hvor meget tjener du reelt på varerne?
Én måde at gøre det på er at regne baglæns:
- Hvad vil du gerne have i løn (eller overskud) hver måned?
- Hvad koster det dig at drive virksomheden?
- Hvordan skal du så prissætte dine varer eller ydelser?
Lav et likviditetsbudget, så der er er penge til udgifterne
Likviditetsbudgettet giver et fingerprej om, hvad du har af midler at råde over til løn og udgifter.
Med et budget over likviderne kan du se, om der eksempelvis er særlige måneder, hvor du skal lave en større salgsindsats for at have penge nok i kassen – eller skal der skæres i udgifterne.
Alt er relativt for, hvor langt dit likviditetsbudget skal strække sig.
Men det er en god idé at bryde det ned over den næste måned, det næste kvartal, det næste halve år og året samlet set.
Få en oversigt over kommende ordrer, og hvornår betalingen falder
Mange virksomheder ønsker en lang betalingsfrist over for deres leverandører og en kort betalingsfrist over for kunderne. For det giver økonomisk råderum.
Men hvis dine kunder skal have lange betalingsfrister, kan det betyde, at du måske får ordren i marts, men først får pengene i juni.
Du skal altså både have overblik over, hvilke ordrer du får hver måned, men også hvornår pengene reelt går ind på kontoen.
Sikr dig, at du har en økonomisk buffer til hårde tider
Likviditeten kan stige og falde, men historien har lært os, at en økonomisk buffer kan være knald eller fald for virksomheder.
Der sker pludselig noget uventet. Og kan du så betale dine regninger?
Som tommelfingerregel skal du have 150% af dine udgifter de næste tre til seks måneder på kistebunden.
Få guiden “6 trin til succes”, og skab en solid plan for din virksomhed
Dit økonomiske fundament er forudsætningen for alt i din virksomhed
Men det er ikke det eneste, der skal til for at nå dine mål.
Derfor har vi lavet guiden “6 trin til succes”, som hjælper dig med at skabe en sund virksomhed.
Skriv dit navn og din email nedenfor. Så får du planen i din indbakke.