Når du køber en virksomhed, investerer du ikke kun i bygninger, maskiner og kundekartotek. Du investerer også i de mennesker, som arbejder i den.
Derfor bør du lave en Human Due Diligence.
Nøjagtigt, som du laver due diligence på værdierne i virksomheden.
De 3 styrker ved Human Due Diligence:
Så har du ganske givet sat revisoren til at regne på, om opkøbet er en god forretning.
Du har sikkert også bedt advokaten tjekke, om der er skeletter i skabene.
Mens mange virksomheder kigger grundigt på de finansielle ressourcer i en virksomhed, de overvejer at opkøbe eller investere i…
Så kigger langt færre på det, som ofte er forskellen på en god forretning og en virkelig god forretning.
Nemlig: Medarbejderne og lederne.
Vi tilbyder at gennemføre en Human Due Diligence af den virksomhed, du overvejer at opkøbe, så du har det fulde billede over, hvad det er, du køber.
Vi gennemgår virksomhedens ledelsesteam, sammensætning, personligheder (inkl. mørke personlighedstræk), deres erfaring, kompetencer og ledelsesstil.
Vi vurderer også nøglemedarbejdere og deres vigtighed for virksomheden.
Vi evaluerer virksomhedens arbejdskultur, værdier, motivation og engagement blandt medarbejderne.
Det kan være i forhold til, trivsel, medarbejderudvikling og eventuelle problemer eller konflikter inden for organisationen.
Vi vurderer sammensætningen af medarbejdere i virksomheden ved at kigge på deres kompetencer, uddannelsesniveau og evne til at opfylde virksomhedens behov.
Det kan også inkludere eventuelle programmer for uddannelse og oplæring.
Vi kigger på, om der er entydighed i mål og retning i virksomheden, og om der er mulighed for effektivisering af processer.
Vi vurderer også, hvordan håndteringen af kunder og evner til eksekvering er i virksomheden.
Mørke personlighedstræk hos medarbejdere eller ledere er forbundet med dårlig kultur og arbejdsmiljø.
I værste fald kan det føre til skadelig opførsel som manipulation, dårlig kommunikation, lav moral og svindel.
Derfor kigger vi særligt efter de mørke personlighedstræk i forbindelse med Human Due Diligence.
Nogle af de mest almindelige mørke personlighedstræk er:
Dette træk er forbundet med manipulation, udnyttelse af andre og fokus på personlig magt og succes uden hensyntagen til andres interesser og trivsel.
En leder eller medarbejder med høj grad af machiavellianisme kan skabe et giftigt arbejdsmiljø præget af mistillid og politiske spil.
Personer med narcissistiske træk har en overdreven selvopfattelse og et behov for beundring og anerkendelse.
Det kan føre til egoistisk adfærd, manglende empati og en tendens til at udnytte og manipulere andre for personlig gevinst. Det kan skabe konflikter, underminere samarbejde og skade relationer på arbejdspladsen.
Psykopati er forbundet med en manglende evne til at føle empati eller medfølelse og en tendens til manipulativ og impulsiv adfærd.
Personer med psykopatiske træk kan være uansvarlige, uærlige og vise mangel på samvittighed. Dette kan skabe kaos, mistillid og risikofyldt adfærd i en virksomhed.
Personligheder – og ikke mindst sammensætningen af dem i et medarbejderteam eller en ledergruppe – kan være knald eller fald for en virksomheds succes.
Søren Leth Nielsen er indehaver af Zephyr Consulting og er tovholder, når vi laver Human Due Diligence.
Han tror på, at mennesker grundlæggende vil gøre det godt – men at vi kan arbejde med os selv og dynamikkerne mellem os for at nå (endnu) bedre resultater og større trivsel.
Den faglige og menneskelige ballast har han opnået gennem lederstillinger i blandt andet Forsvaret, Siemens og Maersk.
Vi laver test og interview af virksomhedens ledelse med henblik på at identificere faresignaler.
Du får også input til, hvordan du kan optimere det fremtidige samarbejde.
Priser: Fra 25.000 DKK
Ud over test og interview af ledelsen laver vi en kulturanalyse af virksomheden. Her kigger vi på det kulturelle match.
Du får også input til, hvor du med fordel kan sætte ind for at gøre overgangen så optimal som muligt.
Priser: Fra 50.000 DKK
Vi gennemfører Basics Culture og laver desuden en analyse af sammensætning af virksomhedens kompetencer og profiler.
Du får et oplæg til, hvordan I kan arbejde med det fremadrettet. Oplægget kan kobles til den fremtidige strategi.
Priser: Fra 75.000 DKK
Denne bygger ovenpå de andre pakker med en potentialemåling af virksomheden.
Den gør det synligt for dig, hvilke områder hvor du med fordel kan prioritere din indsats fremover.
Priser: Fra 100.000 DKK