Hoshin Kanri sikrer, at I når jeres mål | Hoshin Kanri matrix

25. november 2024
3 minutters læsetid
Hoshin Kanri Hoshin Kanri styrker samarbejdet på tværs af firmaet Hoshin og Kanri kommer af japansk og betyder henholdsvis “retning” og “ledelse”. Tilsammen udtrykker de: “hvordan håndterer vi vores retning” eller “hvordan sikrer vi,...
Del
Indholdsfortegnelse

Hoshin Kanri

Hoshin Kanri styrker samarbejdet på tværs af firmaet

Hoshin og Kanri kommer af japansk og betyder henholdsvis “retning” og “ledelse”. Tilsammen udtrykker de: “hvordan håndterer vi vores retning” eller “hvordan sikrer vi, at vi går den rigtige vej”. 

Hoshin Kanri matrixen betegner en planlægningsproces inden for Lean-ledelse, der sikrer, at virksomhedens strategi udføres på tværs af alle afdelinger og medarbejdergrupper. Og den er så effektiv, at jeg ikke forstår, at nogen virksomheder kan vælge den fra. Hvorfor jeg er så imponeret over metoden, kan du læse nederst her i blogindlægget. 

Hvad er Hoshin Kanri?

Hoshin Kanri, også kaldet Policy Deployment, er en metode inden for Lean til at sikre, at der handles og sker fremskridt på baggrund af det eller de strategiske mål, som er fastsat inden for virksomheden. 

De fire grundtrin i Hoshin Kanri

Hoshin Kanri fungerer som en struktureret tilgang, der kan være givtig at anvende for projektledere, der vil sikre, at projekterne sker i overensstemmelse med virksomhedens langsigtede mål og strategier. Derudover kan Hoshin Kanri være med til at fremme samarbejdet på tværs af afdelinger og identificere og løse potentielle problemer tidligt i implementeringsfasen for at undgå forsinkelser eller fejl.

Ved at arbejde ud fra en Hoshin Kanri-tilgang følges disse fire grundtrin: 

  • Strategisk planlægning
  • Implementering
  • Evaluering 
  • Justering

Som en del af strategiplanlægningen identificerer og fastsætter virksomheden sine overordnede mål og strategier. Dernæst kommer implementeringstrinnet, hvor medarbejderne inddrages. Her klarlægger virksomheden de handlinger, der skal til for at opnå disse mål, ligesom det også er i dette trin bliver sørget for at tildele de nødvendige ressourcer til medarbejderne, så de kan udføre opgaverne. Ved evaluering måler ledelse og medarbejdere præstationen og foretager justeringer af planlægning og handlinger efter behov.

Med andre ord: Du sætter en ramme som leder og spørger dine medarbejdere, hvordan de foretrækker at løse opgaven. Derfor bliver medarbejderne involveret og langt mere motiveret for at samarbejde om strategien. 

Herefter spørger du løbende dine medarbejdere, hvordan det går med delmålene i strategien. Og når I følger op på målene sammen, kan alle se, at deres indsats har en effekt. 

Det er jo sund fornuft – puttet ind i en formel, hvorfor jeg ikke forstår, at nogen virksomheder kan fravælge metoden. 

Skal vi tage en snak om Hoshin Kanri

Lyder Hoshin Kanri interessant? 

Så book et gratis møde med mig her.

Her kan du både stille spørgsmål til metoden, og vil jeg komme med mit bud på, hvordan I bedst kommer i gang. I al beskedenhed var jeg en af de konsulenter i hele verden, der først begyndte at bruge metoden på projektplan i x. Måske ligefrem den første.