Er du kommet godt i gang med 2020?

10. marts 2020
3 minutters læsetid
Første kvartal af 2020 er næsten nået og vi håber du er godt på vej til at nå de mål du har sat dig for 2020. Eller ved du ikke hvor langt du er...
Del
Indholdsfortegnelse

Første kvartal af 2020 er næsten nået og vi håber du er godt på vej til at nå de mål du har sat dig for 2020.

Eller ved du ikke hvor langt du er nået. Så er du ikke den eneste.

Mange virksomheder og organisationer har, hvis ellers de har lavet en strategi, udfordringer med strategieksekveringen. Det som vi primært ser, når vi arbejder med virksomheder og organisationer, er to ting:

  • Fokus på den operationelle drift og det næste halv-eller årsregnskab.
  • Strategien er ikke nedbrudt i mindre mellemliggende mål.

Fokus på den operationelle drift.

Der er ikke noget forkert i at fokusere på den daglige drift, fordi det netop er ”rugbrødet” som gør at virksomheden kan eksistere i nuet. Men det er strategien som er medvirkende til, at virksomheden også eksisterer i morgen.

Hvis du/I ikke har en strategi, så prøv at stille jer selv følgende spørgsmål:

  • Hvor vil vi gerne hen
  • Hvad skal vi fortsætte med for at nå derhen
  • Hvad skal vi gøre mindre af/fravælge
  • Hvad skal vi gøre mere af

Når dette er afklaret, kan I begynde at arbejde med strategiplanen og målene. En god tommelfingerregel er at I maksimalt skal have tre mål for at lykkes. Hvis I har flere overordnede mål, så falder sandsynligheden for at komme i mål. Samtidig bør arbejdet med de nye tiltag ikke tage mere end 15% af jeres tid.

Til processer som denne er det meget normalt at hente hjælp udefra, enten i form af en facilitator til processen eller efteruddannelse af lederne. Vi anbefaler dog at man kombinerer processen til et lederudviklingsforløb, så slår man to fluer med et smæk og kan selv gennemføre processen fremadrettet.

Nedbrydning af strategien i mindre mål.

Manglende nedbrydning af strategien til mindre mål, er ikke kun noget som man oplever i små og mellemstore virksomheder. Det har vi også oplevet i større virksomheder. Man er god til at opstille de langsigtede mål, men hvordan man kommer derhen er en anden sag.

Når vi fastsætter målene, er det altid med et stort fokus på hvor det er vi skal ende:

  • Hvad er det du/I vil opnå med strategien
  • Hvordan kommer I derhen (mål og delmål)
  • Hvilke forudsætninger skal være tilstede for at I kan lykkes
  • Mål, delmål og forudsætninger laves til en plan
  • Løbende opfølgning og diskussion af fremdrift

Med denne tilgang til strategieksekvering vil I hele tiden vide hvor I er henne og kan agere derefter.