Forretningsudvikling udgør kernen i enhver organisations fortsatte udvikling og vækst.
Målet er at planlægge og implementere initiativer, der ikke kun opfylder de fastlagte strategiske mål, men også åbner døren for nuværende og fremtidig vækst.
Og i iveren efter at vækste og sætte nye mål, kommer mange desværre til at springe de vigtige, indledende spørgsmål over. Derfor sætter de nye mål og handler på dem uden at have undersøgt udgangspunktet godt nok.
Men andre ord mangler de data og indsigt i, hvor hhv. problemer og guld ligger i dag og handler ud fra, hvad de tror.
Ærgerligt, dyrt og helt unødvendigt.
Så vi indleder lige med det, du skal tage stilling til, før du går i gang med din forretningsudvikling.
Spørg dig selv:
Hvad er det ved vores produkter, service, medarbejdere eller andet, der får kunderne til at købe hos os i stedet for hos konkurrenterne? Med andre ord: Hvad er vores USP?
Hvilke produkter tjener vi penge på?
Hvilke kunder tjener vi penge på?
Hvilke konkrete problemer løser vi for kunderne?
Hvad opnår de?
Hvad er vi ikke gode nok til?
Hvordan håndterer vi fejl?
Hvad vil vi gerne have mere af?
Hvad vil vi ikke?
Bare for at tage nogle af de mest gængse spørgsmål.
For du er nødt til at kende virksomhedens DNA, for at du kan tage stilling til, hvilken vej I vil.
Eksempelvis har jeg taget stilling til, at vi i mit firma fakturerer efter værdi og ikke efter forbrugt tidsforbrug. Og at vi ikke løser opgaver, der finansieres af diverse tilskudsmuligheder.
For vores fokus er på at skabe værdi hele tiden. Og det gør vi bedst ved ikke at se på klokken eller tilpasse vores løsninger efter tilskudsmuligheder.
Samtidig betaler alle kunder fuld pris.
Når I har styr på data og ved, hvad I vil, kommer vi til forretningsudviklingen. Og nu bliver det rigtig spændende. For nu kan data vise, hvor I vil vinde mest ved at sætte ind.
Forretningsudvikling sådan!
Når du har identificeret fokusområderne, skal du sætte et konkret mål og tage stilling til, hvordan I når det.
Det kunne være at snævre målgruppen ind eller supplere med et nyt produkt, så I kan hjælpe jeres kunder endnu bedre, end I gør i dag.
Jo mere konkrete målene er, jo lettere får I ved at måle undervejs, om I er på rette vej. Særligt hvis målene deles op i realistiske delmål. Sæt også gerne datoer på, for hvornår I skal have nået hvilke mål.
For forretningsudvikling er en løbende proces med tilpasning, målinger og justeringer undervejs.
Og stil endeligt dig selv de kritiske spørgsmål, før du involverer medarbejderne i de nye mål:
Er medarbejderne kvalificeret til løse de nye opgaver?
Hvis ikke: Hvordan bliver de det?
Hvilke risici er der for, at vi ikke når målene?
Hvordan reducerer vi disse risici?
En risiko, som mange undervurderer er, at det kan være svært at få hele virksomheden til at samarbejde om de nye initiativer. En risiko, der opstår, fordi det langt fra er alle, der vinder på initiativerne på individuelt plan.
Hvordan I alligevel får succes med forretningsudviklingen skal vi se på nu.
Forretningsudvikling på tværs af organisationen
En succesfuld forretningsudvikling kræver en koordineret indsats på tværs af organisationen med et tæt samarbejde mellem ledere, medarbejdere og relevante interessenter. Alle skal både forstå, hvad de skal gøre, og hvorfor det er vigtigt.
Forretningsudvikling er aldrig begrænset til en enkelt afdeling eller funktion – det spænder tværtimod over flere organisatoriske områder. Eksempelvis salg, marketing, innovation, produktledelse, produktion samt hele værdikæden og indebærer alt fra netværksopbygning og forhandlinger til initiativer til omkostningsreduktion.
Derfor kan forretningsudvikling være kompleks, men netop det brede samarbejde sikrer også, at organisationen bevæger sig i en sammenhængende retning.
Udnyt vores 25 års erfaring med forretningsudvikling
Har du brug for virksomhedsrådgivning, eller konkrete analyser ifm. forretningsudvikling eller business management, hjælper vi også gerne dig og din virksomhed. Uanset om du er en erfaren leder, eller du driver en nystartet iværksættervirksomhed, kan Zephyr Consulting hjælpe dig.
Book gerne en tid i kalenderen her, så tager vi en indledende dialog.