Sådan får din virksomhed en sund innovationskultur

11. oktober 2024
5 minutters læsetid
Er du ekspert i at modtage dine medarbejderes nye idéer med kyshånd? Eller koster det dig din nattesøvn? Som leder kan det være svært at omstille sig, når nye idéer bliver kastet op i...
Del
Indholdsfortegnelse

Er du ekspert i at modtage dine medarbejderes nye idéer med kyshånd? Eller koster det dig din nattesøvn?

Som leder kan det være svært at omstille sig, når nye idéer bliver kastet op i luften, og du egentlig troede, du havde en plan. 

Ikke desto mindre er det en helt afgørende evne for, at I lykkes som virksomhed med at skabe en god innovationskultur og dermed står stærkere. Både når det hele kører – og når det hele sejler.

Men hvordan skaber du egentlig en sund innovationskultur i praksis? 

Der er heldigvis en masse, du kan gøre. For meget starter med dig.


Så for at bryde det ned og gøre det helt overskueligt får du her 3 helt konkrete tips til, hvordan du kickstarter en sund innovationskultur i din virksomhed.

1. Tag ja-hatten på – men husk at du skal mene det

Hvis der skal ske en forandring i din virksomhed, er det vigtigt, du går forrest.

Har dit automatsvar låst sig fast på nej, er det på tide at give indstillingerne et eftertjek og måske en genstart. 

Og hvis dit forsøg på et anerkendende “ja” oftest er efterfulgt af et “men” og så af din egen plan eller argument, så er der en grundindstilling, du skal have kigget efter i sømmene.

Men det er svært. 

Derfor er det vigtigste, at du tager beslutningen.

Sådan får du ja-hatten til at sidde lidt bedre i 4 trin:

  1. Tag beslutningen: Beslut dig for at være en leder, der får nye idéer til at spire. 
  2. Øv dig: Rom blev ikke bygget på en dag. Så giv dig selv lov til at lave fejl (og netop fejl kommer vi ind på senere)
  3. Reflektér over resultaterne: Sæt tid af i kalenderen til at reflektere over, om I åbner de resultater, du gerne vil opnå. Og hvis ikke, hvad I så kan gøre anderledes.
  4. Vær åben: Fortæl dine medarbejdere, at du øver dig i at være mere åben overfor deres idéer. Det vil både give dem en forståelse for din situation, og give dem mod til selv at øve sig.

Det var første trin: Dig. Men for at skabe en vedvarende ændring skal du selvfølgelig have medarbejderne med.

2. Få alle på banen

Der er forhåbentlig mange forskellige kompetencer og fagligheder i din virksomhed, som det er vigtigt at få på banen. For de kan alle komme med deres blik på, hvordan I kan nå virksomhedens mål og løse de udfordringer, I står overfor.

Og med fokus og træning kan du sikre, at alle dine medarbejderes kompetencer kommer frem.

Det vigtigste at huske er:

  1. At have en positiv og anerkendende tilgang, der kan skabe psykologisk tryghed.
  2. At sørge for at alle bliver hørt. Dine medarbejdere kommunikerer på forskellige måder. Så giv mulighed for, at de kan komme med deres idéer skriftligt eller i 1:1 samtaler – så det ikke kun er dem, der taler højest, som bliver hørt.
  3. At belønne og anerkende medarbejderne for deres gode idéer. Vis, hvilke forandringer deres idéer har været med til at skabe og sørg for at give dem en belønning, så flere vil følge trop.
  4. At give alle muligheden for at give feedback. Idéer vokser bedst i fællesskab. Så inviter også forskellige faggrupper til at udvikle idéerne sammen – måske endda uden din indblanding.

Det var andet trin: Medarbejderne. 

Nu kommer det sidste trin. Og det er nok de sværeste at acceptere. 

3. Fejl er læring

Nu skete det. 

Det, du frygtede.

En af de nye idéer fejlede. Og i de fleste virksomheder er fejl farlige. Fejl koster. Både tid og ressourcer. Men hvis du holder fast i din realistiske optimisme, så er fejl jo også muligheder for læring.

Og ingen risiko, ingen succes.

Fejl er nemlig ikke farlige. Det er nødvendige skridt på vejen mod succes. 

Sådan vender du fejl til læring:

  1. Acceptér fejlen. Dæk ikke over den. Ignorér den ikke. Accepter den og de reaktioner, den må medfølge.
  2. Bliv klogere på fejlen. Undersøg hvad der skete. Analyser hvilke årsager der lå til grund for fejlen. Var det noget, I kunne forudse eller kom det totalt bag på jer?
  3. Konkretisér jeres udvikling. En fejl er ikke en slutning. Det er en start. Så brug muligheden til at konkretisere, hvad I har lært, og hvad I skal gøre som næste skridt.

Sådan! Nu er du godt i gang med at skabe en innovationskultur.

En kultur med trial and error, hvor dine medarbejdere ikke er bange for at lave de små fejl, så virksomheden ikke kommer til at lave den største fejl – nemlig at gå i stå.

En kultur, hvor alle er vilde med at bringe nye idéer på banen og hoppe ud på dybt vand – også selvom det nogle gange fejler. 

Mod betaler sig. 

Og det samme gør det at skabe sund innovationskultur. 

Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider

Vil du være endnu bedre rustet til at styre din virksomhed sikkert igennem kriser? 

Download ‘Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider’ og få de 7 opmærksomhedsområder, der kan bringe din virksomhed sikkert igennem 2025 – og endda opbygge et endnu bedre fundament for fremtiden.