Motivation af medarbejdere

25. november 2024
6 minutters læsetid
Motivation af medarbejdere er kernen i en sund og effektiv organisation og nøglen til at få medarbejderne til at præstere deres yderste. Derfor er der rigtig meget guld at komme efter ved at sætte...
Del
Indholdsfortegnelse

Motivation af medarbejdere er kernen i en sund og effektiv organisation og nøglen til at få medarbejderne til at præstere deres yderste. Derfor er der rigtig meget guld at komme efter ved at sætte ind her. Så det skal vi se på lige om lidt.

Allerførst:

Hvad er motivation?

Motivation er den kraft, der får os til at præstere. Både ift. vores karriere og vores private mål. Så når medarbejderne er motiverede, bliver de mere engagerede, produktive og tilfredse med deres arbejde. Motiverede medarbejdere er ikke blot tilfredse, de er også kendetegnet ved deres evne til at tage initiativ, fastholde fokus på mål og overvinde udfordringer.

Motiverede medarbejdere begynder med persontesten

For at forstå og anvende motivation effektivt som leder, er det nødvendigt at erkende, at mennesker motiveres af forskellige faktorer. Nogle finder motivation i anerkendelse og belønninger, mens andre motiveres af personlig vækst og udvikling.

Som udgangspunkt kan du godt regne med, at alle gerne vil gøre noget godt hver dag. Også på deres arbejde. I hvert fald så længe, de oplever, at deres resultater er værdsatte og gør en forskel.
Så har du demotiverede medarbejdere, skyldes det ofte noget i organisationen, som du skal tage og kigge på, så længe det er muligt at vende situationen.

Nogle af de klassiske ledelsesspørgsmål ifm. motivation af medarbejdere er:
Kan de se formålet med det, de laver?
Er de klædt på til at løse deres opgaver?
Har de tid nok til at løse dem tilfredsstillende?
Har de indflydelse på, hvordan de løser opgaverne?

For at du kan svare på de spørgsmål, skal du kende dine medarbejdere, da de jo skal ledes forskelligt. Og her halter den tit, når firmaer har problemer med medarbejdermotivationen. Den gode nyhed er, at du sikkert har løsningen lige ved hånden:

For langt de fleste virksomheder er meget grundige med personprofiler, når de ansætter nye medarbejdere. Hvilket vi organisationskonsulenter også anbefaler, så I netop kan sammensætte det helt rigtige team.
Det interessante er, at mange virksomheder ikke bruger det guldmateriale, som testen er, efter medarbejderen er blevet ansat.

Og genlæser du dine medarbejderes personprofiler, får du meget lettere ved at tage stilling til de 4 spørgsmål – ud fra hver enkelt medarbejder, så du kan tage eventuelle problemer med manglende motivation i opløbet. Evt. ved at matche kollegerne efter deres profiler eller ved at kommunikere og lede forskelligt, alt efter hvem du leder.

Eksempelvis er jeg meget direkte. Nogen vil sige firkantet. Det fungerer rigtig godt med nogle mennesker og har den direkte modsatte effekt over for andre. Det er jeg selvfølgelig altid opmærksom på, når jeg taler med andre, så jeg kommunikerer på deres præmisser.
Ift. nogle mennesker betyder det, at jeg lige bruger fem minutter mere på at snakke med dem, end jeg ellers ville have gjort. Alene det at vi indleder med at sætte os ned, så der er ro på, kan gøre den helt store forskel på, om vedkommende lytter interesseret eller går i forsvar.

Med udgangspunkt i personprofilen ved du også, om medarbejderen gerne vil have mest mulig fleksibilitet til at løse en opgave eller guides mere detaljeret.

Udover at bruge personprofilen aktivt i din ledelse kan du også komme langt ved at interessere dig for, hvad medarbejderen har lavet tidligere eller laver i sin fritid. Eventuelt om medarbejderen har nogle frivillige poster i bestyrelser, som træner eller måske som leder af en afdeling eller et hold i en forening. Tit ligger der erfaringer her, som I også kan bruge i virksomheden, og du får et helt andet indblik i medarbejderne, når du kender mere til deres privatliv.

Og endeligt: Husk altid medarbejdernes individuelle værdier i din ledelse. Når du forbinder deres værdier med virksomhedens mål og værdier, er det altid tydeligt for dem, på hvilke punkter I arbejder for det samme.

Hvis en medarbejder er drevet af et ønske om at hjælpe samfundet, kan du måske arbejde sammen med ham eller hende om, at virksomheden støtter velgørenhedsarbejde eller bæredygtighedsinitiativer. En anden medarbejder, der vægter personlig vækst højt, vil meget hellere i spil til jeres talentudviklingsprogram.

Involvering og tillid giver motiverede medarbejdere

Involvering og tillid er også vigtige hjørnesten i at motivere medarbejdere på arbejdspladsen. Når medarbejdere føler sig involverede i beslutningsprocesser, og deres bidrag betragtes som værdifulde, styrker det deres engagement over for arbejdsopgaverne.

Det handler om at skabe et miljø, hvor medarbejderne føler, at de bliver hørt og deres perspektiver værdsat, og det kan inkludere alt fra at give dem mulighed for at bidrage med idéer og input til virksomhedens projekter, processer eller strategier.

Samtidig er det afgørende at udvise tillid til medarbejdernes evner og beslutningstagning. Når ledere viser tillid til deres medarbejdere, opmuntrer de til øget ansvar og selvledelse. Dette er en måde at signalere, at man tror på medarbejdernes kompetencer, og at de har den nødvendige autonomi til at udføre deres opgaver effektivt. Selvfølgelig kan fejl og udfordringer opstå undervejs, men tillid indebærer også at acceptere, at fejl kan være en naturlig del af udviklingsprocessen og muligheder for læring.

Min egen grundregel er, at noget aldrig er en fejl, første gang det sker. Her er vi i gang med at lære. Anden gang er der (måske) tale om en fejl. Med et sådant udsagn gør vi det legalt også at teste nogle ting af, vi ikke er helt sikre på.
Nogle virksomheder gør ligefrem en dyd ud af at hylde fejlene, fordi den hyldest også motivere det at turde kaste sig ud i noget nyt.

Motiver medarbejderne med positiv og ærlig kommunikation

Sidst men ikke mindst:
Som leder er du en vigtig rollemodel, og når du er positiv og viser entusiasme for de projekter og opgaver, I arbejder med, smitter det som regel af på dine medarbejdere.

Men åben og ærlig kommunikation er mindst lige så vigtig som positiv ledelse.
Eller med andre ord: Hvis du tager den positive attitude på, mens du skjuler, at noget er galt, opdager medarbejderne det alligevel. Og så har du tabt x 2. For du har ikke motiveret medarbejderne, og du har tabt din troværdighed samtidig. Så nu skal du for alvor til at rydde op.

Hvis du ønsker rådgivning i, hvordan du kan skabe motivation på arbejdspladsen og fremme et godt arbejdsmiljø med motiverede medarbejdere, så tøv ikke med at kontakte Zephyr Consulting. Kontakt os i dag.