Fastholdelse af medarbejderne styrkes med disse 5 punkter

25. november 2024
8 minutters læsetid
Fastholdelse af medarbejdere er blevet mere udfordrende end nogensinde før.Nye generationer har vendt op og ned på arbejdsmarkedet med deres fokus på vigtige spørgsmål om jobtilfredshed og work-life-balance. Og begreber som loyalitet og stabilitet...
Del
Indholdsfortegnelse

Fastholdelse af medarbejdere er blevet mere udfordrende end nogensinde før.
Nye generationer har vendt op og ned på arbejdsmarkedet med deres fokus på vigtige spørgsmål om jobtilfredshed og work-life-balance. Og begreber som loyalitet og stabilitet vægter ikke så meget på deres vægtskål.
Generation Y og Z har andre krav, ambitioner, indstillinger og jobpræferencer end tidligere generationer, og det udfordrer mange virksomheders tankemønstre, tilgange og metoder. Derfor er det både vigtigt, at du kender årsagerne til, at dine ansatte skifter din virksomhed ud med en anden – og at du ved, hvordan du fastholder medarbejderne.

På tværs af alder går 3 grunde igen, når medarbejdere siger op. Dem gennemgår jeg lige om lidt, ligesom du også får 5 råd til, hvad du kan gøre ved det.
Men først tager vi lige et kig på, hvordan fastholdelse af medarbejdere viser sig på bundlinjen.

Copenhagen Business School har undersøgt, hvordan en virksomheds indtjening hænger sammen med medarbejdernes loyalitet over for arbejdspladsens og kundernes loyalitet over for virksomheden. Forskerne kom frem til, at der er en klar sammenhæng:

2 % øget medarbejderloyalitet = 2,5 % øget kundeloyalitet = 6,5 % øget indtjening

Det viser, at du altså mister potentiel indtjening, når du har medarbejdere som smutter, fordi det smitter af på både kundeloyaliteten og en øget indtjening. Men det bliver værre endnu …

Ifølge forskerne Beverly Kaye og Sharon Jordan-Evans koster det et sted mellem 70 og 400 % af en medarbejders årsløn, når vedkommende vinker farvel til din virksomhed, og du skal finde en ny til stillingen. Med lidt hurtig hovedregning betyder det, at en medarbejder med en årsløn på 400.000 kroner vil koste dig mellem 280.000 og 1,6 millioner kroner at erstatte. Lad det lige synke ind.

Så fastholdelse af medarbejdere handler ikke (kun) om bløde værdier; det handler også om, hvor rentabel din virksomhed er. Derfor giver det både mening at arbejde med at fastholde medarbejdere i et økonomisk og menneskeligt perspektiv.

3 grunde til, at dine medarbejdere siger op

Når medarbejdere begrunder, hvorfor de har valgt at forlade et job, er der tre topscorer.
Og ingen af dem handler om løn:

  • 40 % angiver, at de siger op på grund af manglende støtte fra deres chef
  • 39 % siger, at de har sagt op på grund af negative kolleger
  • 37 % manglede ros eller anerkendelse fra arbejdspladsen og valgte at kvitte jobbet

Det er både en god og en dårlig nyhed for dig. Lad os tage den dårlige først:
Som leder, ejer, direktør eller lignende kan du ikke nøjes med at “bestikke” medarbejderne med bedre løn, mere ferie, fri firmabil eller andre materielle goder for at få dem til at blive. Du skal arbejde hårdere.

Den gode nyhed? Du kan gøre noget ved det – og det vender jeg tilbage til. For først skal du identificere, om du har et problem med tilfredsheden blandt dine medarbejdere.

Sådan måler du tilfredsheden blandt dine medarbejdere

Du har sandsynligvis allerede hørt om Net Promoter Score (NPS). Den afgør med ét spørgsmål, hvor tilbøjelige dine kunder er til at anbefale din virksomhed til andre.
Spørgsmålet lyder: “I hvor høj grad vil du anbefale andre at handle med X virksomhed?” Kunderne giver så virksomheden en karakter fra 0 til 10. 0 betyder, at det er meget usandsynligt, at kunderne vil anbefale virksomheden til andre, mens 10 betyder, at det er meget sandsynligt, at de vil opfordre andre til at handle med virksomheden.

Du kan bede dine medarbejdere om at svare på samme spørgsmål i forhold til deres trivsel og få en eNPS (Employee Net Promoter Score):

“På en skala fra 0 til 10, hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores virksomhed som arbejdsplads til andre?”

Svarene fra dine medarbejdere kan du derefter dele ind i tre kategorier:

  1. Promoters (9-10 point): De er loyale, glade og engagerede medarbejdere, som har en positiv indflydelse på virksomhedens kunder. De taler pænt om virksomheden og tiltrækker sandsynligvis også nye medarbejdere.
  2. Passive (7-8 point): De er passivt tilfredse medarbejdere. Det vil sige, at de savner lidt mere i hverdagen, selvom de egentlig er nogenlunde tilfredse. Disse medarbejdere kan være let modtagelige for at springe på, hvis de får tilbudt et andet job.
  3. Detractors (0-6 point): Denne gruppe er decideret utilfredse medarbejdere. De omtaler med stor sandsynlighed virksomheden negativt til andre. De påvirker ofte også kunderne negativt, hvis de har kundekontakt, og de kan også have en negativ indflydelse på kollegerne og sammenholdet i teamet.

Sådan beregner du din eNPS

Du finder din virksomheds eNPS ved at trække procentdelen af promoters og detractors fra hinanden: eNPS = promoters (%) – detractors (%). Har du eksempelvis 20 ansatte, hvoraf 11 er promoters, og to er detractors, bliver din eNPS 45 (fordi 55% af dine medarbejdere er promotere, og 10 % er detractors).

Hvad er så en god eller dårlig eNPS?

  • En score mellem 10 og 30 er ganske god
  • En score omkring 50 er særdeles god
  • En score på 80 er verdensklasse

Det er en god idé at tage temperaturen på dine medarbejdere løbende, når du fokuserer på fastholdelse. Vi anbefaler en gang om måneden (og vi kan også hjælpe dig med at sætte det i system, så de fast får én mail om måneden og hurtigt krydser af, hvorefter vi sender det samlede overblik til dig. Noget nemmere end at finde deres afløsere, efter de har fået nyt arbejde, ikke?).

5 ting du kan gøre for at fastholde medarbejderne

Et er at vide, hvor det halter med eNPS. Men hvordan styrker du så medarbejdertrivslen? I de fleste tilfælde vil disse 5 punkter hjælpe med både at styrke tilhørsforholdet til virksomheden og fastholdelse af medarbejderne.

1: Kend din medarbejder

Hvem er din medarbejder? Hvilke styrker og udviklingsområder har vedkommende?
Her kan personprofiler hjælpe meget med en øget indsigt i vedkommendes styrker og svagheder. Hvilke ambitioner har vedkommende, hvordan kan han/hun udvikle dem fagligt og personligt?

2: Vis interesse for medarbejderen

Meget forskning peger på, at en leders interesse og engagement i den enkelte medarbejder er altafgørende for medarbejderens følelse af tilhørsforhold samt loyalitet. En leders interesse har positiv betydning for medarbejderens motivation og lyst til at forblive i organisationen i længere tid. Interesse og engagement handler om oprigtig interesse gennem løbende dialog mellem leder og medarbejder. Både så medarbejderen føler sig værdsat, men også løbende bliver udfordret, åledes at motivationen og jobtilfredsheden vedligeholdes.

3. Anerkend medarbejderen

Der er desværre alt for mange ledere, som underkender vigtigheden af at anerkende en medarbejders indsats i forbindelse med arbejdsopgaver.

Anerkendelse er nemlig et instinktivt behov hos os mennesker, og når vi modtager anerkendelse, styrker det følelsen af at være til, høre til og blive lyttet til og dermed også følelsen af at være værdsat. Det forstærker en medarbejders motivation og loyalitet overfor virksomheden.
Og medarbejderne skal ikke kun anerkendes ift. deres faste arbejdsopgaver, men især også når de viser initiativer til at deltage i kurser, forretningsrejser og lignende.

4. Giv løbende (positiv) feedback

Ofte fylder den konstruktive feedback mere end den positive, når en leder vil udvikle og optimere sin medarbejderstab. Altså den feedback, der skal motivere medarbejderen til at ændre noget i stedet for at fremhæve, hvad medarbejderen allerede gør godt.
Og selv om den konstruktive feedback er vigtig, må den ikke ske på bekostning af den positive. For den positive feedback forstærker medarbejderens følelse af at være kompetent og værdsat.

5. Sørg for gode arbejdsmæssige rammer

Der findes også en række arbejdsvilkår og rammer, som medarbejdere finder motiverende og tiltrækkende. Blandt andet muligheden for frihed under ansvar. Det omfatter fleksible arbejdstider, så en medarbejder kan planlægge sin arbejdsdag i overensstemmelse med privatlivet. Fleksible arbejdstider er et af de største og mest attraktive motivationsforhold, som både holder på medarbejderne i længere tid og tiltrækker nye medarbejdere. Derudover er muligheden for selv at strukturere sine arbejdsopgaver eller vælge efteruddannelse også vigtige for, at medarbejderne er motiveret til at forblive længere i virksomheden.

Få 3 individuelle input til fastholdelse af medarbejdere

Hvis du har svært ved at finde ud af, hvordan du og din virksomhed kan fastholde eller motivere medarbejdere, så book 30 minutters gratis sparring i min kalender.
Her gennemgår vi, hvordan I

  • bliver bedre til at fastholde medarbejdere
  • holder kompetencer i huset
  • får mere på bundlinjen