3 principper, du kan styre efter som direktør

25. oktober 2024
7 minutters læsetid
At være direktør i en virksomhed er ligesom at være træner for et professionelt fodboldhold: – Du skal lægge strategien og taktikken – Du skal vælge hvilke spillere, du vil have på holdet –...
Del
Indholdsfortegnelse

At være direktør i en virksomhed er ligesom at være træner for et professionelt fodboldhold:

– Du skal lægge strategien og taktikken

– Du skal vælge hvilke spillere, du vil have på holdet

– Og du skal beslutte, hvilke roller spillerne skal have på banen.

Men når kampen fløjtes i gang, skal du slippe tøjlerne og stole på at spillerne kan følge taktikken og selv træffe de rigtige beslutninger, hvis der pludselig sker noget uventet. Og det vil der altid.

Skal vi overføre de tre punkter ovenfor til noget mere virksomhedsorienteret, så kan vi ændre det til 3 grundlæggende principperl:

1. Evaluer og juster planerne regelmæssigt – også når det går godt!

2. Fokuser på det enkelte menneske, så de både trives og præsterer

3. Giv plads til at dine ledere og teamledere selv kan træffe de rigtige beslutninger.

Men det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Så her går vi lige i dybden med de 3 punkter:

1. En plan er ikke noget, du har – det er noget, du gør

Hvor tit kigger du – hånden på hjertet – på din forretningsplan og justerer den baseret på den virkelighed, din virksomhed befinder sig i lige nu? 

En gang i kvartalet? En gang om året? Aldrig?

Mange virksomheder gør det aldrig – eller i bedste fald en gang om året.

Og der kan altså ske meget med et foranderligt marked og en virksomhed på 12 måneder. Så det kan være, at den plan du lagde i årets start ikke hjælper dig med at nå dine mål. Ja, faktisk kan din plan decideret modarbejde dine mål, hvis du ikke justerer den regelmæssigt.

Det svarer lidt til at køre med 130 km/t på en motorvej med bind for øjnene.

At virksomhederne ikke genbesøger deres planer, betyder ikke nødvendigvis, at de ikke forholder sig til virkeligheden. Det finder i stedet på hovsa-løsninger løbende, der ikke stemmer overens med eller er en del af den overordnede plan.

Hvilket svarer lidt til at slukke GPS’en og bare gætte på, hvilke veje der fører til Paris.

Her er, hvad du kan gøre i stedet:

  • Sæt tid af minimum hver måned til at justere dine planer
  • Du kan gøre det til et fast punkt på et af de møder, I allerede holder på månedsbasis
  • Skab et rum, hvor ledere og teamledere kan komme med deres ærlige mening om situationen lige nu
  • Sørg for at kommunikere eventuelle ændringer ud i virksomheden og fortæl også, hvad der ligger bag ændringerne

På den måde er din virksomhed bedre rustet til usikre tider.

Men selv de bedste planer smuldrer, hvis dine medarbejdere mistrives.

Så lad os se lidt nærmere på, hvordan du skaber god trivsel i din virksomhed.

2. En medarbejder der trives, er en medarbejder der kan præstere

Psykologisk tryghed er ikke bare buzz words. 

Det er uden tvivl det vigtigste for at dine medarbejdere kan præstere og din virksomhed kan fungere. Og som direktør skal du balancere det at skabe et trygt rum for dine medarbejdere, samtidig med at du skal tage de vigtige beslutninger, være konsekvent og have fokus på virksomhedens overlevelse.

Det er ikke nogen let balancekunst. Derfor er der også mange direktørere, der vælter over i den ene eller den anden grøft:

– Enten bliver de til alt for bløde ledere, der ikke tør sætte rammerne eller tage de svære beslutninger.

– Ellers bliver de hårde micromanagere, der vil kontrollere alt og ikke stoler på deres medarbejdere.

Begge dele er selvsagt ikke optimalt. Men helt naturligt.

Her er hvordan du skaber psykologisk tryghed i din virksomhed:

  1. Definer virksomhedens mål og prioriteter klart og tydeligt, så alle kender retningen.
  2. Skab en ‘rød tråd’ mellem de overordnede mål og målene for det enkelte team – så det giver mening for alle.
  3. Involver ledere og medarbejdere i, hvordan I bedst kan nå målene – dine medarbejdere er specialister, der kan komme med vigtige inputs.
  4. Definer hvor den enkelte leder selv må tage beslutninger – og stol på deres dømmekraft
  5. Opfordre dine medarbejdere til at komme med kritik og være åbne for eventuelle personlige problemer, der kan påvirke dem i en periode – uden at det har negative konsekvenser for deres job.

Når alle kender formålet med deres arbejdsopgaver, selv har været med til at definere dem, og ved at der bliver lyttet oprigtigt til dem, hvis der er noget, der går dem på, så har du – i store træk – en god forudsætning for psykologisk tryghed.

Og i den psykologiske tryghed ligger der også, at de ikke ånder dine teamledere i nakken.

Faktisk er uddelegering og decentralisering en fantastisk måde til at nedsætte omkostninger – og giver dig mere tid til andre opgaver

3. Hvis dine ledere skal stole på dig, skal du først stole på dem

Det kan være et utaknemmeligt job at være teamleder, mellemleder eller afdelingsleder.

Den øverste ledelse kommer med en lang række krav, som du skal leve op til. Og måske bestemmer de også, hvordan du skal leve op til kravene. Samtidig har du måske en gruppe medarbejdere, der tænker, at du ikke aner, hvad du laver, når du kommer med så mange urealistiske krav.

Du er på mange måde en lus mellem to negle – eller sådan kan det i hvert fald være.

For som direktør har du et stort ansvar for at give dine teamledere det reelle ansvar, de formelt har som leder. Give dem et råderum, hvor de selv kan træffe beslutninger. Stole på at de nok skal komme til dig, hvis der er noget du skal vide eller tage stilling til.

Det kan du kalde decentralisering. Og det er i den grad med til at reducere dine omkostninger og øge hastigheden i beslutningerne.

Og ja, så giver det mere tid til dig.

Sådan giver du dine ledere de ansvar, de gerne vil have:

  1. Definer både mål og prioriteter tydeligt
  2. Sæt klare rammer for, hvad de kan tage beslutninger om, og hvad der skal forbi dig først
  3. Spørg dem, hvordan deres team bedst kan nå målene
  4. Ansæt ledere, du kan stole på og som teamet respekterer

Det kræver altså, at du som direktør er god til at ansætte de rigtige – til at sætte det rigtige hold, om du vil – så du med ro i maven kan give dem det ansvar, der ligger i deres løn. 

Med de 3 principper er du godt på vej til at kunne navigere din virksomhed sikkert gennem usikre tider.

Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider

Vil du være endnu bedre rustet til at styre din virksomhed sikkert igennem kriser? 

Download ‘Direktørens guide til at skabe sikkerhed i krisetider’ og få de 7 opmærksomhedsområder, der kan bringe din virksomhed sikkert igennem 2024 – og endda opbygge et endnu bedre fundament for fremtiden.