Er du typen som altid gør det du plejer? - SÅ kunne det være tid til at gøre noget nyt
Julen handler om at finde styrke og varme i fællesskabet. Familier har ”udviklet” en fælles forståelse af måden man er sammen på og de fleste steder er der meget faste traditionel. Men det kan være en stor udfordring.
I en tid som nu hvor markederne og behovene fra kunderne er i stor forandring, kan virksomheder og organisationer ikke overleve på et definere sig selv ud fra det man plejer (heller ikke selvom man er markedsførende). – Hvis man gør og tænker som man altid har gjort, får man ikke den forandring som er nødvendig.
Nye innovative spillere er på banen og de udfordrer den ”gældende” måde at levere ydelser på.
Tænkt blot på Airbnb og Netflix som har opfundet nye måder at levere kendte ydelser på.
At tænke nyt betyder dog ikke at man skal glemme sine kernekompetencer, men derimod om at finde andre måder at bruge dem på.
Et eksempel som Thomas W. Malnight fra IMD har nævnt, er Mars Petcare.
De startede som producent af hundefoder, og med afsæt i formålstankegangen, spurgte man sig selv hvad man brændte for. Det viste sig at organisationen havde et bredere ønske om at bidrage til kæledyrs trivsel samt deres rolle i bl.a. familier. Det har betydet at virksomheden nu breder sig til relaterede områder som kenneler, dyrehospitaler med mere.
Hvordan kan din virksomheds kernekompetencer bredes ud?
#strategi #fremtid #ledelse
ANSVARSFRASKRIVELSE: LEGO® er et varemærke tilhørende LEGO Group, som ikke sponsorerer, godkender eller støtter dette indlæg på nogen måde